Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fri trafik! Nja, inte hos b-one...


Magnus T

Rekommendera Poster

Är sur och undrar om någon annan har haft liknande problem. Företaget b-One utlovar fri trafik på sitt webhotell och jag teknade ett abonemang där. Registrerade domänen www.scoreracing.de och lade up min site. Allt har fungerat klanderfritt och servern verkar snabb och säker.

 

Jag är en av alla dom som tilverkar "moddar" för spel, i detta fallet för den gamla simulatorn Nascar Heat. Vid en release av en sådan mod brukar trycket på en sajt bli ganska hårt, men det lägger sig efter någon dag. Det var vid en sådan release som b-One helt sonika, utan förvarning stängde ner min site. Deras "fria trafik" gäller bara om du inte har något annat än HTML på din site.

 

Du har brutit mot följande punkt:

 

1.1. Användning

 

Det är inte tillåtet att ha större mängder

filer liggande för download eller visning

utan föregående avtal med B-One. Avsikten

är inte att webhotellet ska fungera som en

extern hårddisk för lagrning av datafiler

som t ex zip, rar, avi, wmv, MP3, swf etc,

utan som visnings / försäljningsplats för

företag och privatpersoner.

 

Ser mig nu om efter ett annat webhotell som verkligen har fri trafik...

 

[inlägget ändrat 2005-01-26 17:07:49 av Magnus T]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund
Det är inte tillåtet att ha större mängder

filer liggande för download eller visning

utan föregående avtal med B-One.

 

Precis när du dläpper en så ta bort alla andra. då bryter du ju inte längre mot reglen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag önskar att det var så simpelt, men efter vidare epost kontakt med suporten var jag tvungen att ta bort de tre filer som modden bestod av och fick till sist detta svar:

 

Jag kan se att du har raderat filerna och

vi öppnar din sida igen. B-One kommer inom

en snar framtid att kontrollera ditt webhotell

igen. Om du raderar filerna och vi vid ett

senare tillfälle hittar samma eller liknande

material, blir ditt konto stängt utan förvarning

och utan möjlighet att få det öppnat igen.

 

Vad jag förstår är det ingen som helst idé att jag ens försöker släppa någon mer mod från min site. Allt som kommer att ske är att siten blir stängd för gott och jag blir tvungen att köpa plats någon annan stans.

Fri trafik, pyttsan...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenting är gratis i världen. Precis som med allt annat så får man vad man betalar för när det gäller webbhotell. B-One är ett billighetshotell. Dom är billiga, men då får man service därefter. "Fri trafik" betyder helt enkelt att det inte finns nån hård gräns, men om de tycker att din webbplats är för hårt belastat förbehåller de sig rätten göra din webbplats otillgänglig:

 

B-one har vanligtvis fri trafik på alla webbhotell. Det förutsätts dock att förbruket av trafik är normalt och att trafiken inte stör andra kunders trafik. Vid tillfälle av att andra kunders trafik störs har B-one rätt att utan förvarning stänga kundens webbhotell och kräva kompensation för trafik förbruket. B-one förbehåller sig rätten att bestämma ifall andra kunders trafik störs. Vid tillfälle av att kundens webbhotell stängs återbetalar B-one inga förskottsbetalda abonnemang.

 

Alla som erbjuder "fri trafik" har liknande villkor. Det är mao bättre att ha begränsad (men garanterad) trafik, än fri trafik som godtyckligt kan stängas av.

 

Om filerna är hyffsat stora bör du fundera på att erbjuda nerladdning via Bittorrent -- det är precis sånt här som Bittorrent är gjort för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...kräva kompensation för trafik förbruket.

 

Huh... De råkar inte tala om hur stor den kompensationen kan tänkas vara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte vad jag kan se med blotta ögat. Har letat I alla avtalstexter jag kan hitta nu, men ingen summa nämns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för ISP?

En del ISP:er tillåter att du har en server uppe för ickekommersiellt bruk.

Om det inte är så stora filer och du har hyfsat snabb uppkoppling kan du ju köra en ftp-server på din egen burk och länka till den från hemsidan.

 

[inlägget ändrat 2005-01-27 14:38:51 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo naturligtvis finns den lösningen. Men det förändrar ju inte det faktum att b-one's "Fria Trafik" inte är speciellt fri, även om man bara belastar servern riktigt hårt en eller ett par gånger per år.

 

Jag kommer efter avtalsperiodens slut inte att ge b-one förnyat förtroende. Mina pengar kommer att gå till ett webhotell som inte godtyckligt stänger en sida utan förvarning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Learjet21

En kompis till mig håller på med 3D-bilder.

De gjorde ett reportage om honom i en grafiktidning och han fick 5000 träffar på sin hemsida på en dag.

Då stängde B-One hans konto med förklaringen att han hade för mycket trafik på sin sida.

Han hade inga filer på sidan utan endast bilder som han själv hade gjort.

Han hade registrerat sin domän genom b-one och de släppte inte hans domännamn så att han kunde flytta över namnet till ett annat webhotell....och när man nu gör en sökning på namnet så verkar det som om de sålt vidare namnet till någon som har hand om parkeringar av domäner.

 

B-one är ett jävla skit-webhotell.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...