Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera ny hårddisk


Tomas A

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har satt in en ny hårddisk i datorn.

Har tidigare två. BIOS och enhetshanteraren hittar disken, men den har inte fått någon enhetsbetäckning. Förr skulle man ju formatera och eventuellt partionera upp diskar, men jag hittar inte någon sådan funktion nu. Kör numer XP.

 

Var skall jag kika och hur skall jag göra för at få in min nya disk?

 

Känns lite dumt men hjälp måste jag ha och är tacksam för detta forum.

 

Hälsningar Tomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Vad är det för disk?

SATA-diskar är byglingsfria.

 

Är det en IDE-disk - kolla följande:

 

Hur har du byglat hårddisken?

Slave om den delar IDE-kabel med en Masterdisk.

 

Formatera och partitionera kan du genomföra i Diskhanteringen, som hittas under Kontrollpanelen/Prestanda & underhåll/Administrationsverktyg/Diskhantering

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

[inlägget ändrat 2005-01-26 12:58:45 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen - Stort Tack. Jag fick den informationen jag behövde för att fixa mitt lilla problem. Klart värt ett hjärtligt TACK och givetvis poäng!

 

Hälsningar Tomas

 

 

Må väl och ta hand om tiden - annars så springer den bara iväg.:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Tomas A skrev:

Återigen - Stort Tack. Jag fick den informationen jag behövde för att fixa mitt lilla problem. Klart värt ett hjärtligt TACK och givetvis poäng!

 

För all del och tack för poäng!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

[inlägget ändrat 2005-01-26 14:14:52 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 2 years later...

Hejsan, jag har satt i en extra hårddisk i datorn hemma med hjälp av min far. Vi har sett till så att den är slave och den innan är master, men när vi sätter igång datorn så säger den bara no operting system found.

 

Vad kan detta bero på? Vad är fel? Kan ngn hjälpa mig?

 

 

hon som inte kan mycke :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i BIOS-inställningarna att BIOS verkligen försöker starta datorn från rätt hårddisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det varierar mellan olika datorer, men ofta så står det på första skärmbilden, t ex Press Del to Enter Setup, F2 = Setup. Om det inte står något så är det bäst att kolla i manualen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för märke på datorn ??

 

Annars kan du test o sätta den NYA disken som cs= cable select.

se om det funkar.

 

 

\\Da_King

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får ofta en manual i pappersform med datorn eller så finns den på datorn (ofta i någon mapp som heter något som datortillverkaren) eller så kan man ladda ner den från datortillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack så mycket för all hjälp men inget av det har fungerat, däremot så tyckte jag att det var lite konstigt att ide-kabeln var kopplad med master-kontakten i slave-disken och tvärtom så jag bara bytte dom :) nu funkar det och jag har hittat den nya hårddisken.

 

men har ist ett annat problem. jag har ju en cd-rw på datorn vilken jag kan bränna med, men den syns inte i den här datorn, där står diskett 3,5 tums. Grejen e då att jag har tagit bort diskettstationen, så jag antar att den blivit kopplad med fel sladd bara. Får väl prova mig fram om ingen vet på direkten vilken jag ska ha. kan jag ha satt ide-kabeln fel??

 

 

hon som inte kan mycke :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra att hårddiskarna fungerar nu.

Det ska vara en likadan kabel till CD-brännaren som till hårddiskarna. Är det det? Till en diskettläsare är det väl en något smalare kabel om jag inte kommer ihåg fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ska kolla det sen, en annan sak som oxå hände, kanske inte ska skrivas i detta forum men det har ju med den nya hårddisken att göra. jag råkade av dumhet måste jag säga flytta över alla min bilder till den nya under tiden som den fortfarande formaterades :-( så nu e alla mina bilder på mina barn borta. kan man få tillbaka detta på ngt sätt?

 

Läste någonstans förut att man kunde använda sig av ett program som heter "get data back". Stämmer det??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då, det var ju inte så bra (fast det låter konstigt att det går att flytta filer innan formateringen är klar för då finns det ju ingen enhetsbokstav att flytta till). Såg det ut som att filerna flyttades över? Jag funderar över vilken hårddisk det är sannolikast att de ligger på, för den hårddisken bör man inte använda något mer innan man kör filräddningsprogram.

 

Här är tre program som IDG har testat:

http://www.idg.se/2.1085/1.141401

Ibas rekommendation:

http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/easyrecovery/

och GetDataBack http://www.runtime.org/ är ytterligare ett alternativ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...