Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Photoshop CS. Suddig och värdelös text


Calle_balle

Rekommendera Poster

Varför blir texten så suddig och nästan oläslig när jag skriver i Photoshop? Framförallt när jag andvänder de mindre storlekarna. Har provat skriva ut det även då blir det dåligt. Hur kan jag komma tillrätta med detta?

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-24 16:53:27 av Calle_balle]

669842_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med viss risk för att svaret är alldeles för självklart - texten är för liten. När texten görs om till pixlar går det inte att göra så värst snygga bokstäver om de bara får vara 5-10 pixlar höga.

 

[Edit]

Dock, vissa typsnitt är bättre än andra vid små storlekar.

 

[inlägget ändrat 2005-01-24 17:02:35 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa typsnitt klarar inte att se snygga ut i små stilar, speciellt på låga upplösningar. Du kan påverka "luddet" något med inställningar för skärpa på texten.

 

Ska du skriva ut bilder, använd högre upplösning på bilderna, så blir texten bättre. Dock kommer det aldrig att bli riktigt bra för typsnitt som har seriffer (typ Times, Palatino, osv) då de kan ha väldigt tunna hårlinjer. Speciellt i små storlekar.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att lägga in bilden i ett Worddokument och skriva in texten där. Använd gärna en textruta att skriva i och gör sen både linjerna och fyllningsfärgen till "ingen". Alla verktyg för detta finns under Rita. Har du inte det aktiverat så är det bara att högerklicka på en tom del av verktygsfältet och bocka i Rita så hamnar den menyn längst ner på skärmen, ovanför Statusfältet. Testa med det och skriv ut därifrån istället. Det brukar bli bättre när det gäller vanlig s k brödtext, tycker jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir dåligt av flera skäl.

 

1. du har kantutjämning på slaget på texten. kantutjäming = snyggt på skärmen men fult i utskrift.

 

2. texten håller samma upplösning som bilden. Om du skriver text i ett annat program som t.ex indesign eller quark så skickas texten som vektorer till skrivaren och rastreringen sker där vilket ger en hög upplösning. Om du vill att texten som du skriver in i photoshop skall hålla fullgod textkvalitet så måste din bild hålla någonstans mellan 600 och 1200 dpi beroende på utskrift/tryck medium men det är naturligtvis inte särskilt bra för resten av bilden ivarje fall inte om man ser till storleken.

 

Sammanfattningsvis, skilj text från bild så blir det bättre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom just att tänka på en sak... Så länge man inte konverterar typlagret till pixlar borde ju PS kunna skriva ut texten med samma kvalitet som t ex Illustrator m fl? Kan tyvärr inte testa det just nu dock...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...