Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Flodvågens offer"- mailspam...


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Snacka om skräppost!

Förstår inte hur min e-postadress läckt ut till den här privatpersonen?

 

Listan på mailadresser mailet skickats till är inte liten heller. Nu uppmanas jag att skicka mailet vidare för att samla in namn till "Flodvågens offer". Behjärtans värt, men spamma inte ned min e-postadress med sånt skräp.

 

Vill jag skicka in pengar så gör jag det av egen vilja och vill inte bli nedspammad av "kedjebrevsliknande" mail.

 

Mailet hamnade i papperskorgen och märkt skräppost.

 

Hej !!!

 

Alla känner vi någon. Detta är en namninsamling (garanterat virusfri) till stöd för dem som fortfarande finns i eller har rest till Thailand för att försöka få hem de sina. Ber om några minuter av Din tid och tackar för att Du tog dem. Pigge är fortfarande på plats och jag citerar: "Det funkar än så länge men jag fasar för att komma hem till huset. När jag öppnar ytterdörren efter semestern skulle ytterligare tre i familjen känna sej hemma. Nu står jag här själv." Pigges hemsida som är en dagbok över hans och andras kamp: www.ior.se.

 

Må väl och tack för att Du tog Dig tid !!!

 

Ewa

 

Någon mera här som fått det här?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

[inlägget ändrat 2005-01-23 19:36:55 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"namninsamling till stöd för...." jo jag tackar ja.. vad ska dom göra med mailet sen när alla skrivit på? Spamma offren med den? Det blir en fin tröst och offren kommer att med andakt läsa varje mailadress och tacka personligen för visat stöd? Man kan ju undra om en del folk verkligen tror på vad som står i ett mail och om dom verkligen tror att dom gör en insats?

 

Jag fick ett liknande, fast det var med ett foto på nån liten kille som redan hade blivit hittad. Själv kollar jag alltid om det står nånting om att man ska skicka det vidare, gör det det då vet jag att det aldrig är seriöst. Oavsett vad mailet handlar om.

 

Tyvärr så fanns min mail-(dock inte så viktiga)adress hos nån jag mött på nätet. Men det enda man kan göra är att aldrig skicka nånting vidare, denna enkla regel kan inte nog upprepas: Absolut allt, jo jag menar allt, som uppmanar en att skicka nånting vidare är kedjebrev och därmed bara skit. Inget att diskutera. Punkt.

 

Jag har några gånger skrivit syradrypande svar till den som skickat mailet till mig (det är alltid nån jag känner) nuförtiden får jag nästan aldrig kedjebrev mera. Inte mycket andra mail heller för den delen, nu när jag tänker efter. Så jag kommer att ha långvarig nytta av mitt Gmail-konto :thumbsup::)

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-24 02:08:54 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
vad ska dom göra med mailet sen när alla skrivit på?

 

Ja, det undrar jag också.

Kanske skriva ut alltihop sedan och skicka till offren när de kommer hem?

Lär bli en hel del papper det. Får väl fixa ett tryckeri till allt.

 

Spamma offren med den?

 

Hehe, ja, det är också ett alternativ. Nu råkar inte jag ha någon bekant eller vän i Thailand, så vad mitt namn gör i spamlistan kan jag ju lugnt undra i så fall. Ingen som kommer därifrån nu känner igen mitt namn.

 

Det blir en fin tröst och offren kommer att med andakt läsa varje mailadress och tacka personligen för visat stöd?

 

De har nog annat att tänka på än att besvara spammarnas skörd, tror jag. :-)

 

Tyvärr så fanns min mail-(dock inte så viktiga)adress hos nån jag mött på nätet.

 

Den här personen har jag aldrig mött på nätet och har inte konverserat med henne via e-post heller. Av den anledningen undrar jag hur hon fått tag på min adress. Spelar ingen roll egentligen, men det är inte utan att jag funderat på det där.

 

Jag har några gånger skrivit syradrypande svar till den som skickat mailet till mig (det är alltid nån jag känner) nuförtiden får jag nästan aldrig kedjebrev mera.

 

Funderade på detsamma, men då får spammaren bekräftat att min e-postadress används. Kanske får jag ett rent helsicke senare, tänkte jag.

 

Du har tydligen tur som lyckats bli av med det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på ett företag som nästan dagligen får statusrapporter via mail från Telia, där de berättar om aktuella driftstörningar i deras nät över hela landet. Deras maillista för den är väl rätt stor antar jag.

 

Iaf, för någon vecka sedan var det någon på Telia som hade tillgång till denna maillista, som använde den för att skicka ut ett liknande snyftmail om flodvågskatastrofen. Snacka om att missbruka sitt förtroende! Man får bara hoppas att berörda chefer får reda på detta och reagerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...