Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera Windows till Sata


wh2ne

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag kan inte installera Windows XP på någon Sata-disk! Jag har försökt med drivrutinerna som följer med moderkortet genom att trycka F6 vid installation, men får felmeddelandet "Partitionerna är inte kompitabla med Windows XP". När jag sedan testade att stoppa in en IDE-disk, så gick det helt plötsligt att installera Windows XP på en av Sata diskarna! När installationen var klar så tog jag ur IDE-disken, men Windows ville inte starta från Satan. Jag har gjort allt rätt i BIOS, har satt på "Boot other devices", tagit bort HDD, lagt till HDD, ändrat boot-ordning på sata-diskarna, stängt av IDE-kanalerna, stängt av Sata-kanalerna som inte används, jag har testat i stort sett ALLT som går!

 

Vad kan vara fel? Varför vill Windows inte starta från min Sata disk hur jag än gör?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag haft ett liknande problem.

 

Testa att i BIOS sätta något som

Onboard IDE operate mode till Compatible Mode från Enhanced Mode under IDE configuration

eller liknande, det stod sådär i mitt BIOS på mitt ASUSmoderkort.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Var snäll och håll dig till ett forum och korsposta inte.

 

http://www.eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del8

 

4. Frågor du vill ställa eller ämnen du vill diskutera ställer du i ett (1) forum, det vill säga repetera inte samma inlägg i flera forum. Dessa så kallade korspostningar höjer oftast inte chansen att få svar utan verkar snarare som ett irritationsmoment. Korspostningar kommer helt sonika att tas bort från överflödiga forum.

 

Ditt inlägg i WindowsXP-forumet är borttaget.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först så måste jag bara ge Stefan ett litet snabbt svar. Jag förstår att mina två olika poster såg väldigt lika ut, och att dom enkelt skulle tolkas som korspostningar, men så var inte fallet. Denna post undrar jag hur jag skulle kunna installera Windows till en av mina Sata-diskar, medan i det andra inlägget (som du har tagit bort) handlade om hur jag kunde installera Windows på en Sata-disk DIREKT IFRÅN Windows. Det handlar om samma sak, installation av windows, men ändå inte. Det är olika miljöer, och dessa har ingenting att göra med varandra. Men som sagt så förstår jag att dom tolkades som korspostningar, och det är inget mer med det! :) Tack för att ni håller reda på saker i alla fall! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu till själva postningen.

 

Jag har ordnat detta! Det jag gjorde var att jag tog tillbaka min IDE-disk, installerade Windows på den, och sedan ändrade jag en av Sata-diskarna till Primär istället för Logisk. När jag hade gjort detta så gick det jättebra att både installera och boota från Sata-disken.

 

Men något som är konstigt är att det inte gick att göra några såna ändringar vid installationen av Windows, när man ska välja partition att installera på. Det blev inte heller någon skillnad om man tog bort partitionerna, och sedan skapade nya.

 

Nu är allt som sagt redan ordnat, men finns det något sätt att ändra på detta (primär och logiska enheter) i "DOS"? Det kan vara bra att veta till "nästa gång". :)

 

Mvh. Erik Raneborn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...