Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon skicklig med Word och MacOS X?


JanisVikmanis

Rekommendera Poster

JanisVikmanis

Word ur Office 2004, v.11.0, engelsk.

 

Engelsk och svensk rättstavning tycks oplanerat hoppa på och av. Jag är uppe i TOOLS och söker. Jag kan inte hitta hur att välja språk för stavningen.

 

Extra språktillägg har jag tankat ned från Microshits hemsida men datorn säger att dylikt inte behövs då jag försöker installera detta. Det påstås redan finnas. Hm…

 

Det är irriterande att det är flimmrigt med hela sidan understruken med rött. Detta sker ju för att det bör rättstavas. Dvs ENGELSK rättstavning är på. Ibland funkar svensk rättstavning och jag kan fråga om ord. Jag anväder mig gärna av svensk rättstavning bara det funkar. Vissa mystiska ord flyger upp och jag vill kunna prova att stava det för att se om det blir rött UTAN att behöva slå på min gamla Mac bredvid som har äldre Office som funkar konsekvent.

 

Öööööööö? Var kan felet vara? Har någon skickad person några balla råd?

 

Med vänliga hälsningar,

Janis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Översätt själv. Men i svensk word (win) så går man till

Verktyg->språk->ange språk->

Ta bort krysset i "identifiera språk automgiskt"

Nu är det du som bestämmer igen :-)

Om du vill änra standardspråk så trycker (föga förvånande) på ändra standard.

 

Längs ner i words fönster finns det ett litet fält där det står svenskt/engelskt. Det är det snabbaste sättet att ändra språk för den aktuella markeringen (om den inte syns så får du kolla i verktyg->alternativ->visning. Se till att "statusfält" är ikryssat).

 

Förr i tiden (det förra årtusendet) så hade Mac- och WinWord en del olikheter i stavningskontrollen (I winWord kunde man ändra språk i mindre delar av dokumentet jämfört med MacWord). Jag har svårt att tänka mig att dessa skillnader finns kvar, men du får väl testa.

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...