Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

f-skatt eller anställning?


Sputnik

Rekommendera Poster

Jag har fått erbjudande om att sälja reklamplats på min hemsida för en summa av 3500kr. Då jag inte har f-skattesedel försvårar det de hela.

 

En möjlighet är ju att företaget som ska köpa reklamen anställer mig tillfälligt och betalar på det viset. Men då tillkommer ju avgifter med mera. Hur mycket skulle jag ungefär få ut av 3500kr på det sättet?

 

Den andra möjligheten är ju att jag skaffar f-skatt. Men det medför mycket mer pappersarbete och saker som jag inte är haj på. En insatt kompis sa även att det inte skulle löna sig när inkomsten på ett år troligtvis bara kommer bli 3500kr.

 

Vilket skulle ni föreslå och finns det några andra alternativ?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du blir anställd ska "de" betala avgifter, sen ska du betala inkomstskatt på det du tjänar och det läggs ju på "toppen" av det andra du tjänar.

 

Blir du egen firma kommer ditt "resultat" att beskattas.

 

En fördel med egen firma är att man kan "kvitta" inkomster mot utgifter så länge utgifterna är nödvändiga för att tjäna pengar. Tex en dator är nödvändig för att kunna skapa ett program man ska sälja.

 

Men F-skatt får man bara om man avser att driva ett företag och det med vinst. Det är inte så blodigt som det låter, men gäller det en engångsgrej så är nog inte F-skatt att tänka på.

 

Pappersarbetet för enskild firma är rätt minimalt. Ordnad bokföring förstås. Är omsättningen liten behöver man inte göra årsbokslut.

 

http://skatteverket.se/

 

Den definitiva referensen för allt med företagande och skatter.

 

Och det är dessutom mycket villiga att svara på frågor! Prova!

 

En anna bra sak de har är deras informationsträffar runtom i landet, se deras websida.

 

[Edit]

Som företagare får man automatiskt fler möjligheter till att "manipulera" med det ekonomiska genom bland annat olika "fonder" som man kan använda för att jämna ut flödet av pengar (skattemässigt - deklarationsprogram rekommendras!). Att kunna dra av för arbetsredskap (som dator) är ju också en sak som kan motivera till att utveckla en liten ide till ett riktigt vinstdrivande företag!

 

[inlägget ändrat 2005-01-22 00:15:06 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 3500 i tansiem så försvinner 33% i löneavgifter vilket ger ca 2600 brutto. Beroende på om du ligger över eller under brytpunkten så blir det ca 50% till 55% i skatt på engångsbelopp, så uppskattningsvis för du ca 1300 i handen. (Då har jag inte räknat med reklamskatter och annat iofs).

 

/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...