Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dualboot


Jovan1

Rekommendera Poster

Hej

Undrar om någon kan hjälpa mig med följande sak:

Försöker att fixa en dualbootmaskin med Win95 & Win Nt4wkstn. Problemet är att Win Nt måste ligga på C:\ och ha NTFS som filsystem. Win95 på D:\ och FAT16 som filsystem. Har installerat Win95 på D:\ men när jag konverterat Nt:n till NTFS så kör jag fast.

\\Jovan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Du accepterar att dina hemligheter ligger på en egen partition och inte delar plats med operativsystemet är en lösning att du partionerar hårddisken med ett bra partioneringsprogramm med 2 primära partitioner (FAT16).

Installera sedan W95 på C:. Installera sedan NT4 på d:. Resten av disken kan du sedan partitionera i en utökad partition med logiska partioner FAT16 med hjälp av NT4 (kör inte W95 scandisk efter detta, den kan hitta fel som den vill reparera, sen funkar det kanske inte så bra...)

När du ändå är i stöten i NT döp om C: till nått annat, W tex. Döp om d: till C:. Nu har du NT på C: och när du kör W95 har du W95 på c:. och NT ligger på den sista hårddiskpartitionen. En hake är att W95 lätt hittar nya partitioner efter detta. Formaterar man dom så kvaddar man andra verkliga partitioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

crazy-train

Jag har sett denna frågan på ungefär 50 ställen säkert på eforum. Kolla de andra frågorna så kan du nog få hjälp, även du fått det här ovanför.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...