Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
fhe

Legitimitet och regler

Rekommendera Poster

fhe

En av Eforums i särklass mest ignorerade, mest påtalade och inte minst mest hatade regel måste vara den här:

8. Det är inte heller tillåtet att distribuera upphovsrättsskyddat material som du ej äger rätten till, samt efterlysa sådant material. Det innefattar även utrustning för att bryta mot lagar eller villkor. Massutskick (så kallad spamming) är inte heller tillåten från eller till något av våra forum eller e-posttjänster.

Minsta lilla antydan till att någon regelbrottats med punkt 8 resulterar nästan ofelbart i att en handfull personer förklarar vad som är lagligt och inte (varför det nu spelar någon roll) och jag har funderat lite på varför.

Är det ett tecken på att regeln är omotiverad och dum eller är det helt enkelt bara en fråga om att folk inte fattar varför regeln finns (jag är själv inte helt övertygad)?

Själv tycker jag att den är viktig främst för att jag själv (både när det gäller bild och datorprogram) skapar en hel del upphovsrättsskyddat material. Jag är inte så snål när det gäller att dela med mig men på något sätt så känns det i magen som att om jag ska använda tid och erfarenhet till att bidra till eforum så vill jag inte göra det för att bidra till att det blir en samlingsplats för folk som vill utbyta erfarenheter när det gäller att motverka rättigheter för upphovsmän till verk av olika slag.

Egentligen struntar jag i om folk kör piratversioner av Windows eller Photoshop men jag kan inte dagtid försörja mig på att sälja mjukvara samtidigt som jag berättar för folk hur de ska ta sig runt spärrar och hinder för att slippa köpa kommerciell mjukvara. Det där går att utveckla lite till men något förenklat är ovanstående basen i min inställning. Om man antar att Eforum som helhet mår bra av att jag deltar här och delar med mig av den rätt långa kunskap jag har inom mina områden (även om jag inte delar med mig av de kunskaper som jag faktiskt har om virus, cracking och andra blackhat-aktiviteter) så borde regeln i fråga bland annat kunnat motiveras med det (inte bara med min närvaro dårå men det finns fler som jag :).

Vid sidan av ovanstående finns det en annan aspekt, Eforum är en IDG-produktion. IDG får förmodligen den största andelen av sina pengar från annonsörer (både reklam och t.ex platsannonser samt för all del rekryteringsuppdrag). Naturligtvis är det helt ohållbart för IDG att ens riskera att sätta sig i en situation där t.ex Microsoft säger att "städa ert forum eller slipp våra anonser".

Jag har ingen aning om ifall något av två ovanstående är huvudorsak eller om det är något annat som ligger till grund för punkt 8.

Så vart vill jag komma?

Well, de flesta andra regler har någon form av motivering. Korspostningar är inte tillåtet för att de "verkar som ett irritationsmoment", attityd och hållning är viktigt för att man ska "visa samma hänsyn som du skulle vilja att andra besökare visade dig". Andra regler saknar motivering men har direkt stöd i lag (uppvigling, hets mot folkgrupp, barnporr).

Den här regeln saknar dock både "folkligt stöd" (eftersom iaf jag anser att upphovsrättsmoralen får anses vara rätt låg i den primära målgruppen, kanske med rätta men iaf), lagstöd (det är trots allt fortfarande lagligt att tanka hem musik och film från en DC-hub) och annan motivering än att regeln finns där.

Jag tycker att det fungerar rätt bra som det gör och jag tror att det är viktigt att hålla reglerna korta (inte för att folk verkar läsa dem, men iaf) men jag känner att det kanske skulle kunna vara bra att förklara varför regeln finns. Mest för att slippa en massa tjafs varenda gång den tillämpas (för tjafs tycker iaf jag verkar degenererande på Eforums kvalitet även om jag då och då deltar). Det borde gå att formulera med en mening eller två (även om det här råkade bli några fler).

Mina två fredags-cent, nu ska jag fortsätta hacka

[inlägget ändrat 2005-01-21 20:54:22 av fhe]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Meme

Framförallt är den väldigt oklar, ett exempel är när Bosse-i-skogen postade en länk till gamla suprnova och den togs bort av Cloudberry som hänvisande till regelverket.

Jag kan inte se vart postande av länkar förbjuds, skulle det vara distribution ?? Om länken hade gått direkt till en fil hade det varit en sak men det gjorde den inte, inte heller är BT olagligt enligt gällande lagar.

Dessutom finns det gott om även lagligt material på dylika sajter om man ska vara petnoga, även om huvuddelen inte är det.

Reglerna används godtyckligt och på olika sätt av olika moderatorer, särskilt denna regel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
erik6

ett av de företag som direkt eller indirekt via mellanbolag äger aktier i idg är MS

så det är inte av hänsyn bara till annonserna....

ägarna är de som tillsätter och avsätter företagsledningen

enda skälet att tex idgs tidningar började skriva om linux

var som jag ser det att ett konkurrerande förlag skrev om det och drog till sig allt fler läsare

PC-Extra (numera nedlagt övergått i Datormagazin) kom vad jag minns i mars eller april 1998 ut med ett nummer med en Redhat 5.0 CD + artikel

vilket blev min första linuxinstallation

när / vilken idg tidning blev den första att bifoga en linux CD?

[inlägget ändrat 2005-01-21 22:14:18 av erik6]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson
Reglerna används godtyckligt och på olika sätt av olika moderatorer, särskilt denna regel.

Tyvärr måste jag hålla med dig. Själv försöker jag "städa" så lite som möjligt och helst bara vid helt uppenbara regelbrott. Att ha ett forum som cencureras av några få moderatorer är inte bra för någon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson
ett av de företag som direkt eller indirekt via mellanbolag äger aktier i idg är MS

Hur vet du det?

ägarna är de som tillsätter och avsätter företagsledningen

Ja, som i alla andra bolag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
erik6

Sett det på nån webbsida att MS har ägar inflytande i idg.

Det var några år sedan och kan inte ge nån länk tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Meme

Finns det något i ditt liv, erik6, som inte på något sätt är MS fel ? Tragiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

Jo det är nog bra att bara städa vid uppenbara regelbrott.

Det finns ju mycket att prata om runt fildelning som faktiskt är helt legitimt.

Exempel:

Nån har - uppenbarligen - laddat ner en film på DC eller annat och ställer frågan "hur konverterar jag en "sån här" till en "sån där". Det borde vara OK att svara på.

Men om någon undrar vilken hub som har de allra senaste filmerna, ja då faller det över gränsen?

Men om någon frågar hur man "avkodar" en DVD? Det är ju ingen hemlighet direkt och inte olagligt, än så länge.

Eller om någon frågar hur man sätter upp en egen DC hub eller en egen torrent tracker? Det är ju egentligen inget fel i det?

Jaja, lite svammel kanske...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stefan Eklinder
erik6 skrev:

enda skälet att tex idgs tidningar började skriva om linux

var som jag ser det att ett konkurrerande förlag skrev om det och drog till sig allt fler läsare

PC-Extra (numera nedlagt övergått i Datormagazin) kom vad jag minns i mars eller april 1998 ut med ett nummer med en Redhat 5.0 CD + artikel

vilket blev min första linuxinstallation

när / vilken idg tidning blev den första att bifoga en linux CD?

Handlar inte om det.

För det första är det många fler som använder Windows och för det andra vänder sig Datormagazin till avancerade datoranvändare.

Linux är inget man sätter i händerna på en nybörjare på datorer.

erik6 skrev:

Sett det på nån webbsida att MS har ägar inflytande i idg.

Det var några år sedan och kan inte ge nån länk tyvärr.

I så fall skulle här inte finnas något Linux/Unix-forum. Det finns det.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson

Du har rätt. Många människor blandar ihop "teknik" och "användning av tekniken".

Det kan tex inte vara olagligt att undra hur man sätter upp en egen DC hub, men det är olagligt att använd den för att sprida upphovsrättskyddat material.

På samma sätt så är det fullt lagligt att både köpa, äga och använda en bil som kan köra i 450 km/h, men kör du så fort så begår du en olagligt handling, men det är inte bilens fel, det är utövarens fel...

Nån har - uppenbarligen - laddat ner en film på DC eller annat och ställer frågan "hur konverterar jag en "sån här" till en "sån där". Det borde vara OK att svara på.

Ja, det är ok. Det framgår sällan om det verkligen är en upphovsrättsskyddad film eller ej, även om sannolikheten är stor.

Men om någon undrar vilken hub som har de allra senaste filmerna, ja då faller det över gränsen?

Enligt Eforum är det inte tillåtet. Enligt lagen ser jag inga problem med det.

Men om någon frågar hur man "avkodar" en DVD? Det är ju ingen hemlighet direkt och inte olagligt, än så länge.

Solklart fall, det är tilltåtet, det är enligt mig en teknisk fråga och som jag skrev nyss kan inte tekniken i sig vara olaglig, bara användningen av den....

Eller om någon frågar hur man sätter upp en egen DC hub eller en egen torrent tracker? Det är ju egentligen inget fel i det?

Samma sak här, det är en teknisk fråga och bör ju då besvaras med ett tekniskt svar. Vad snubben sen gör med sin BT är ju hans problem...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

Hmm, en tanke...

Många frågor som i sig kan vara lite tvivelaktiga kan man ju faktiskt ge bra svar på men man kan svara på ett sånt sätt som är "rent". Man kan ju utelämna rent "regelvidriga detaljer" men ändå ge ett svar som är fullt acceptabelt men samtidigt markera att "hit men inte längre"?

Jag tycker ändå det är rätt skönt med en plats på nätet som inte svämmas över av fildelning hit och dit, kodknäckande, crackz, serialz, kodgeneratorer och allt annat. Nätet är så fullt av sånt s*it ändå och inte alls svårt att hitta för den som försöker lite.

[inlägget ändrat 2005-01-21 23:04:27 av lizardKng]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson
Många frågor som i sig kan vara lite tvivelaktiga kan man ju faktiskt ge bra svar på men man kan svara på ett sånt sätt som är "rent". Man kan ju utelämna rent "regelvidriga detaljer" men ändå ge ett svar som är fullt acceptabelt men samtidigt markera att "hit men inte längre"?

Korrekt. Om frågan kan upplevas som tvivelaktig, är det bättre att svara tekniskt korrekt än att börja tjafsa. (även om jag själv ibland har gjort just det...). Är det uppenbart regelbrott så informerar man om detta och ber vederbörande på ett fint sätt att dra dit solen aldrig lyser.

Jag tycker ändå det är rätt skönt med en plats på nätet som inte svämmas över av fildelning hit och dit, kodknäckande, crackz, serialz, kodgeneratorer och allt annat.

Det är väldigt skönt att slippa det här. Det finns såå många andra ställen som är betydligt mer vänligt inställda till sånt.... Jag är bra att det i det stora hela är seriöst här, det gör att man vill ställa seriösa frågor och samtidigt förvänta sig ett seriöst svar. Men 100%-igt perfekt blir det aldrig och det ska det nog inte vara heller!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
inte heller är BT olagligt enligt gällande lagar.

Lagar har som sagt inget med saken att göra. Regelverket står lixom över lagar, lagar tvingar in vissa regler men det står en sajt fritt att ha strängare regler.

Antar att det är lite det jag är ute efter att förändra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
Det är väldigt skönt att slippa det här.

Håller med till fullo

Men 100%-igt perfekt blir det aldrig och det ska det nog inte vara heller!!!

Här med... Skulle bli trist i längden :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

Hmmm, det här börjar låta lite som inte en regel men kanske snarare en "hjälp" typ. "Så här bevarar vi en bra miljö i EForum men hjälper samtidigt till med rent tekniska frågor"?

Det känns alltid otrevligt att "snäsa av " någon när man vet svaret så väl men att det samtidigt kan användas på, ja, vissa sätt. Men jag tror på det, genom sitt svar kan man ge det rent tekniska svaret men samtidigt dra en gräns.

Åh, tack för poängen fhe!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng
Korrekt. Om frågan kan upplevas som tvivelaktig, är det bättre att svara tekniskt korrekt än att börja tjafsa. (även om jag själv ibland har gjort just det...).

Hmmm, jo jag har nog börjat tjaffsa jag med nån gång...

Men som sagt, kan man hålla sig ifrån tjaffset, ge ett tekniskt korrekt svar så kan man trycka på knappen med flaggan i topp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Anjuna Moon

Själv har jag vid tillfälle (om frågeställaren verkar sympatisk) maila svar kring ämnen som kanske skulle bryta mot reglerna härinne. Det känns som den enklaste lösningen och alla förblir glada.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

Ja det är också ett bra sätt!

Då kan man liksom ge två svar och alla blir nöjda!

Bra tanke, tänkte inte på det, poäng!

Fast många inklusive mig själv har ingen adress inskriven. Men det ska jag ändra på för det var en bra ide!

[Edit]

Sagt och gjort - nu har också jag en mailadress i profilen :)

[inlägget ändrat 2005-01-22 00:54:54 av lizardKng]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Andersson

Det vi hela tiden egentligen ska ha i minnet, är att man söker sig hit för att få hjälp och då ska man, så långt det bara är möjligt och tillåtet, också få den hjälpen. Men å andra sidan är detta en publik site och därför bör alla som svarar på en fråga också ge något konstruktivt svar tillbaka. Det primära syftet med Eforum kan inte vara att ge folk på huvet för att dom ställer "fel" frågor...

Jag vet (och har själv gjort det) att det ibland kan vara lockande att ge ett idiotsvar på vissa frågor... men vad är bäst? Om någon ställer en fråga som uppenbart är ett regel/lagbrott, och man kan ge ett tekniskt korrekt svar, ska man då 1) skita i att svara 2) svara korrekt 3) ge ett idiotsvar? Och vad ska vi som moderatorer göra i resp fall? Det händer titt som tätt att trådar spårar ur, ska man låta det spåra ut, ta bort tråden eller bara låsa den för att stutera exempel?

Jag som moderator kanske borde veta, men vi vet inte mer än vad "vanliga" användare vet, och dessutom vill jag ha input från er för att ha lättare för att bilda mig en uppfattning om hur vi bör agera. Jag vill inte vara någon som "skjuter först och frågar sen"....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng
ge något konstruktivt svar tillbaka

Kan man se till att göra det (ge något konstruktivt svar tillbaka) hjälper man till att skilja EForum från andra forum där man titt som tätt bara ger skit tillbaka för att nån råkar ställa fel fråga.

Jag vet att många kommer till EForum helt utan kunskap och bara slänger ut sin fråga för de har blivit tipsade om att EForum är så bra. Den uppfattningen om EForum är ju kanonbra!

Här skulle jag vilja ha en ny knapp - "skicka till annat forum". Anmäl till moderator finns men det låter så allvarligt?

Så, med den nya knappen kan man skicka frågan till rätt forum utan att någon behöver ta illa upp.

Vad gäller diskussionen i trådar så är det ju ett delikat problem :) Själv tycker jag att EForum fortsätter att stå för tekniken. Användning är helt ok den med, men där kan regler, lagar och sånt komma in i bilden.

Så, MLM då. Kärt gammalt exempel :) Ja jag vet inte, det har ju inte direkt med teknik att göra men det är ju inte olagligt. Ahh, tur att jag inte är moderator :-)

[inlägget ändrat 2005-01-22 03:19:50 av lizardKng]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bosse-i-skogen

Kan man inte ställa vilken fråga som helst bara man börjar med "Rent hypotetiskt"?

Rent hypotetiskt: Var finns den bioaktuella filmen National Treasure att ladda ner? Rent hypotetiskt alltså... och få ett rent hypotetiskt svar.

Eller köra med att min hypotetiske granne undrar var det rent hypotetiska Office 2003 finns att ladda ner?

Va dum jag är, jag vet. :)

Bosse

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SYS64738

Om dom flesta bryter mot en regel eller lag så är det inte regelbrytarna det är fel på utan regeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe

Möjligt, existensberättigandet beror isf på motivationen bakom.

Det är ingen självklar rättighet att få häcka på ett forum som drivs av någon annan. Om regler som inte är självklara går att motivera och förstå orsaken till behöver det inte vara fel på dem, det kan däremot vara så att forumet är fel ställe för just dig (inget personligt, bara ett exempel) att vara på. Kan man inte köpa motiveringen kan man ju alltid skapa sig ett eget forum utan regeln (eller i fallet lag, flytta någonstans där lagen inte finns).

Om frälsis hade ett forum där de förbjöd diskussioner om knarkliberalisering så spelar det ju ingen roll om det finns en massa folk där som vill diskutera det, regeln finns antagligen där för att frälsis vill ha en annan inriktning på sitt forum. Om ingen bryr sig så gör det inte att det är fel på regeln (eller fel på frälsis) utan kan nog snarare ses som en indikaion att man siktat på fel målgrupp när man lanserat sitt forum (jag har ingen aning om ifall frälsis har ett forum).

Det är ju inte direkt svårt att hitta andra ställen för sånt som punkt 8 förbjuder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Meme
Om frälsis hade ett forum där de förbjöd diskussioner om knarkliberalisering så spelar det ju ingen roll om det finns en massa folk där som vill diskutera det, regeln finns antagligen där för att frälsis vill ha en annan inriktning på sitt forum. Om ingen bryr sig så gör det inte att det är fel på regeln (eller fel på frälsis) utan kan nog snarare ses som en indikaion att man siktat på fel målgrupp när man lanserat sitt forum (jag har ingen aning om ifall frälsis har ett forum).

Är inte det lite märkligt igentligen att det är lagligt ? Jämför om en restuarangägare skulle sätta upp skyltar med regler om vad som får pratas om inne på sin restaurang.

Själv tycker jag väl att lagen ska vara det som gäller, räcker inte det är det andemeningen i lagen som ska gälla, vi har yttrandefrihet (lite iallafall fortfarande) och då borde det rimligen vara olagligt att inskränka denna på publika forum som är öppna för alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
Jämför om en restuarangägare skulle sätta upp skyltar med regler om vad som får pratas om inne på sin restaurang.

Jag tror nog att det skulle vara helt lagligt att köra ut någon som svor högt från en restaurang om den hade ordningsregler som sa att man inte fick svära. Du kan ju t.om vägra folk tillträde för att de inte har slips, det innebär inte att man kränker människors frihet att få ha vilka kläder som helst på sig, bara att man låter dem gå någon annanstans.

Edit: Jag tycker dessutom att det är bättre med regler som folk följer (eller väljer att se som anledning att vara någon annanstans) än att godtyckligt radera/censurera texter som man inte tycker om. Självsanering lixom

[inlägget ändrat 2005-01-22 10:43:36 av fhe]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...