Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera ett bibliotek i Dev-C++


Sasja

Rekommendera Poster

Attans.

 

Har lite dåligt med råd nu.

 

Går det att kompilera ett "miniprogram"?

 

#include <stdio.h>
int main(int argc, char *argv[]){
printf("Hello World!!!\n");
}

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 98
  • Skapad
  • Senaste svar
Har du msn man kan adda ? =)

Rent allmänt (och det här gäller inte bara dig, det var tredje gången idag jag såg något liknande) så är det så här.

 

Eforum är just ett forum, ett forums styrka ligger i att alla ser allt och alla kan söka efter alla svar. Det blir något av ett kompetenslager som ökar i takt med att fler och fler frågar och fler och fler frågor får svar. Hela den nyttan skulle falla om folk började maila svar till varandra eller växla över till MSN/ICQ/Yahoo/Skype/Gtalk såfort det blir "svårt". De flesta fattar det och det är därför rätt meningslöst att be om att få "adda".

 

Tjänster för direktmeddelanden är dessutom för de allra flesta här just "för direkt" för att det ska passa. Många har jobb att sköta, de kan inte släppa allt för att det kommer ett pling med en fråga däremot kan de flesta tänka sig att hjälpa till när de har tid.

 

Vad gäller ditt fel så beror det på att du försöker länka ditt program som ett Windows-program.

När man gör Windowsprogram har man normalt ingen main() utan istället har man en WinMain() som ropas på från kompilatorns sk stub. Iom att du har länkat in libmingw32.a så har du fått en main() som ropar på WinMain(), har du ingen WinMain() då så får du felet.

 

Vill du skriva ett klassiskt console-program (med en main(), så som LizardKng:s exempel ovan) så ska du när du skapar projektet tala om att det är av typen "Console".

 

Edit: Just det, glömde. Att byta namn på main() till WinMain() är ingen lösning. Att göra ett windows-program innebär väldigt mycket mer än att ha en winmain, ett minimalistiskt windows-program ser ut som det första exemplet på följande url (expanderar till msdn.microsoft.com):

http://www.shorl.com/dadrogronefrutra

[inlägget ändrat 2005-09-15 22:32:06 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihoppa ! Jag har nyss fått det o fungera (WEEEHOOO )

 

Felet var att jag hade skrivit :

 

-lSDLmain -lSDL

 

Sen hittade Lizardkng en Grej som det stog att använda :

 

-lmingw32 -lSDLmain -lSDL

 

 

Sen funkade det =D :D:D:d

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med dig fhe om det här med att "växla över".

 

Just det här fallet var dock ett vettigt undantag - att gå igenom varenda inställning och option skulle generera kilometervis med inlägg och ta en massa tid (löptid). Nu hittade vi lösningen genom msn och lösningen är redan inskriven här.

 

Men att bara fylla ett forum med frågor och inga svar vore ju rätt poänglöst :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det här fallet var dock ett vettigt undantag - att gå igenom varenda inställning och option skulle generera kilometervis med inlägg

För all del, fast en googling på felmeddelandet skulle förmodligen räcka för att hitta orsaken, alla som någonsin försökt skriva ett klassiskt "hello world" i en kompilator som defaultar till windows har fått samma eller ett liknande fel, oavsett om de kört VC++, BCB/BC++ eller DevC++.

 

Att inte länka med libbet är förvisso en lösning, fast i de fall man har ett projekt i botten kan det vara dumt att kortsluta det på det sättet. Det är fullt möjligt att man får/saknar defines (och andra libbar) som man inte vill ha när man bygger konsol-appar när projektet växer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen är ju alltid enkel när man vet hur den ser ut :)

 

Att inte länka med libbet är förvisso en lösning

 

Det var ett lib som saknades!

 

Nu är det ju ett tag sedan, men Sasja hade liknande problem (samma tråd). Vad vet jag, kanske det är nåt "pyrt" med kombinationen Dev-Cpp och SDL? Nåt fel i nån konfiguration? Det _borde_ ju fungera "out of the box".

 

Ja just ja, det var genom en googling som jag hittade lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt fel i nån konfiguration? Det _borde_ ju fungera "out of the box".

Det gör det. Nu var det ett tag sedan jag körde DevC++ men Out-of-the-box var den iaf förut tänkt till att skriva Windows-program, vill man göra ett console-program måste man tala om det när man skapar projektet.

Man måste välja ett av de två som default när man gör en utvecklingsmiljö, gissningsvis har Bloodshed valt GUI-spåret helt enkelt för att det är det alla konkurrenter har som default.

 

Edit: Fast jag håller i princip med, det bästa för nybörjaren skulle vara om man inte kunde skapa projekt utan att trycka på en av flera knappar som gjorde det solklart vad det är för något projekt.

[inlägget ändrat 2005-09-16 07:46:08 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med automagiska projekt är lite främmande för mig. Min programmeringsmiljö brukar bestå av emacs, gcc och make. Då kan man i alla fall inte trycka på fel knapp :)

 

Så vad man borde ha gjort är att starta ett "console-projekt" och där klistra in kodexemplet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad man borde ha gjort är att starta ett "console-projekt

Jag har ingen aktuell installation av Dev-C++ här men så borde det vara, alternativt borde det finnas ett val bland linker options.

 

Själv håller jag mig till emacs, makefiler och kompilator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kärt återseende? ;)

 

Vem vet, kanske den väcks upp igen om ett halvår eller så.

 

Blev det något spel eller vad det var du skulle göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
Blev det något spel eller vad det var du skulle göra?

 

Godkväll lizardKng! Kikade i denna tråden för ett tag sedan och la märke till att jag inte hade besvarat ditt inlägg... :(

 

Nåväl, jag har precis gjort klart mitt första grafiska spel (som inte är basic-variant så att säga)... det blev tetris! *livet leker* :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu för att göra denna mästerligt långa tråd kort så finns en perfekt guide till hur man installerar SDL i Dev-C++ (som jag var ute efter i denna tråden från början) på följande URL:

 

http://lazyfooproductions.com/SDL_tutorials/lesson01/preview.php

 

Föressten... den längsta tråden i Eforum, var hittar man den? Gissar att det är i det öppna forumet!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu kommer du inte undan - du MÅSTE lägga upp en länk till spelet så man får se vad det blev!!!

 

*enormt nyfiken*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Föressten... den längsta tråden i Eforum, var hittar man den? Gissar att det är i det öppna forumet!

Det torde vara förra årets tokidiotiska M*M-tråd.

 

Här är länken: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=383952

[inlägget ändrat 2006-05-27 18:47:03 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha :)

 

Om det hade varit så bra så absolut att jag hade gjort! :) En screenshot kan du väl i alla fall få.

 

Alla klossarna är samma färg och har inte infört några levels så att säga som det är i "vanliga" tetris-lir. Men känner att jag behärskar detta hyfsat i alla fall, nu tänkte jag - som något föreslag - gör ett War Craft, fast bättre förståss! :)

 

[bild bifogad 2006-05-27 18:50:56 av Sasja]

835800_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...