Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera ett bibliotek i Dev-C++


Sasja

Rekommendera Poster

  • Svars 98
  • Skapad
  • Senaste svar

OK.

 

Ska fixa middag och så nu.

 

Men vad står det under tools->compiler options-> C includes och c++ includes?

 

[Edit]

Där ska biblioteken som finns under .../DevCpp/include listas upp.

 

Här kan du se hur det verkar att de ska vara:

 

http://forums.devshed.com/archive/t-211323

 

[inlägget ändrat 2005-01-21 18:51:24 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu har jag så här:

 

Binärfiler:

c:\dev-cpp\bin

c:\dev-cpp\gcc-lib\mingw32\3.3.1

 

Bibliotek

C:\dev-cpp\lib

 

C-inkluderingsfiler

C:\dev-cpp\include

 

C++-inkluderingsfiler

C:\Dev-Cpp\include\c++\3.3.1

C:\Dev-Cpp\include\c++\3.3.1\mingw32

C:\Dev-Cpp\include\c++\3.3.1\backward

C:\Dev-Cpp\lib\gcc-lib\mingw32\3.3.1\include

C:\Dev-Cpp\include

c:\dev-cpp\include\SDL

 

 

Och får nu det här felmeddelandet när jag kompilerar... (se bifogad bild)

 

[bild bifogad 2005-01-21 19:06:22 av Sasja]

668623_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på den sista raden, den har bara gemener i namnet. Hur ser det ut hos dig (i utforskaren), ska det vara Dev-Cpp eller dev-cpp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dev-Cpp heter katlogen i Utfoskarn. Och så står det på samtliga ställen i flikarna. Fast jag skrivit att det inte är så dock... men så är det.

 

Spelar det någon roll vad jag har för filändelse på filen? När jag har .c och när jag har .cc får jag olika felmeddelande.

 

Jag vill ju använda mig av c och inte c++ därför har jag c just nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig spelar det ingen roll om filen heter .c eller .cc

 

Men den hittar ju alltså inte filen SDL.h

 

Om du provar och lägger till "...include/SDL" även till fliken för bibliotek för C?

(directories->C includes). Jag har nämligen "...include/SDL" där.

 

[Edit]Jag får samma fel som du om jag tar bort den därifrån!!!

 

[Edit igen]

Jag har samma saker får både C och C++ under "tools->compiler options->directories".

[inlägget ändrat 2005-01-21 19:43:10 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser felmeddelande ut om jag har med med C:\Dev-Cpp\include\SDL i c-inkluderingsfilerna eller ej. Se bifogad bild... har satt in båda där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma saker får både C och C++ under "tools->compiler options->directories".

 

Exakt likadant under båda???

 

Hur ska jag ha nu?

 

Just nu har jag följande:

 

C-inkluderingsfiler

C:\Dev-Cpp\include

C:\Dev-Cpp\include\SDL

 

C++-inkluderingsfiler

C:\Dev-Cpp\include\c++\3.3.1

C:\Dev-Cpp\include\c++\3.3.1\mingw32

C:\Dev-Cpp\include\c++\3.3.1\backward

C:\Dev-Cpp\lib\gcc-lib\mingw32\3.3.1\include

C:\Dev-Cpp\include

C:\Dev-Cpp\include\SDL

 

[inlägget ändrat 2005-01-21 19:51:07 av Sasja]

[inlägget ändrat 2005-01-21 19:51:32 av Sasja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ok ut.

 

Jag har som sagt cygwin istället för mingw.

 

Vilka fel får du om du sparar om filen som "test.cc"?

 

Knepigt det här...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byter jag namn på fil till .cc så ser det ut som följer, se bifogad fil.

 

[bild bifogad 2005-01-21 19:59:31 av Sasja]

668652_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det andra felet fixas genom att lägga till raden

 

#include <stdlib.h>

 

Men det första ser märkligt ut.

 

Efter att du kompilerat kan du klicka på fliken "Compile Log" och klistra in resultatet här så kan jag jämföra med min.

 

[Edit]

Så här ser min ut:

 

Compiler: Default compiler

Executing g++.exe...

g++.exe "C:\tmp\test\devc++\t2.cc" -o "C:\tmp\test\devc++\t2.exe" -g3 -I"C:\Program Files\Dev-Cpp\include" -I"C:\Program Files\Dev-Cpp\include\SDL" -L"C:\Program Files\Dev-Cpp\lib" -lSDLmain -lSDL -g3

Execution terminated

Compilation successful

 

[inlägget ändrat 2005-01-21 20:09:18 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilken av filerna?

 

Ska jag infoga #include <stdlib.h>?

 

Jag använder mig nu i alla fall av .c filen och infogar includen.

 

Då ser loggen ut som följer:

[log]Kompilator: Default compiler

Kör gcc.exe...

gcc.exe "C:\Documents and Settings\Administratör\Skrivbord\test.c" -o "C:\Documents and Settings\Administratör\Skrivbord\test.exe" -lSDLmain -lSDL -I"C:\Dev-Cpp\include" -L"C:\Dev-Cpp\lib"

C:/Documents and Settings/Administratör/Skrivbord/test.c:1:49: SDL.h: No such file or directory

C:/Documents and Settings/Administratör/Skrivbord/test.c: In function `main':

 

C:/Documents and Settings/Administratör/Skrivbord/test.c:11: error: `SDL_INIT_VIDEO' undeclared (first use in this function)

 

C:/Documents and Settings/Administratör/Skrivbord/test.c:11: error: (Each undeclared identifier is reported only once

 

C:/Documents and Settings/Administratör/Skrivbord/test.c:11: error: for each function it appears in.)

 

C:/Documents and Settings/Administratör/Skrivbord/test.c:11: error: `SDL_INIT_AUDIO' undeclared (first use in this function)

 

Körning avslutad[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag har med denna sak:

 

-I"C:\Program Files\Dev-Cpp\include\SDL"

 

Den kommer från directories -> c includes.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag det också, hade tagit bort den konstigt nog...

 

Kompilatorloggen ser då ut så här:

 

[log]Kompilator: Default compiler

Kör gcc.exe...

gcc.exe "C:\Documents and Settings\Administratör\Skrivbord\test.c" -o "C:\Documents and Settings\Administratör\Skrivbord\test.exe" -lSDLmain -lSDL -I"C:\Dev-Cpp\include" -I"C:\Dev-Cpp\include\SDL" -L"C:\Dev-Cpp\lib"

C:/Documents and Settings/Administratör/Skrivbord/test.c: In function `SDL_main':

C:/Documents and Settings/Administratör/Skrivbord/test.c:6: error: number of arguments doesn't match prototype

 

C:/Dev-Cpp/include/SDL/SDL_main.h:56: error: prototype declaration

 

Körning avslutad[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag det är tid att posta det på deras forum.... Tillsammans med källkodsfilen.

 

Jag känner att jag skulle vilja sitta vid ditt tangentbord nu, att det blir kompileringsfel i deras egna filer tyder ju på att nåt är fel med installationen.

 

[Edit]

En sista sak jag kan se som skiljer är att compiler options -> programs där har jag "g++.exe" inskrivet fär både gcc och g++.

 

[inlägget ändrat 2005-01-21 20:28:08 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det hjälpte inte heller... jag känner mig helt matt. Det kanske rent av är så att jag inte ska pyssla med grafik i C någon gång. :-(

 

Nåväl, TACK för all hjälp lizardKng! Ska köra ett poängregn över denna tråd när jag samlat lite mer krafter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag detta var banne mig ett knivigt problem!

 

Lösningen är säkert av det superenkla slaget men jag håller med, man blir lite matt efter ett tag. Vi kan ju låta det ligga men fan, jag är en sån som har svårt att ge mig... Det SKA ju funka! :-)

 

Och DevCpp + SDL verkar verkligen vara en bra grej, har läst lite mer om det, särskilt för 3D-grejer och sånt och det tycker jag själv skulle vara mycket spännande att få igång! Programmera spel är himla skoj men jag har bara gjort det i 2 dimensioner hittills.

 

Poäng, ja såna uppskattas ju alltid ;)

 

Tack ändå för DITT tålamod att svara på alla frågor och göra alla tester! Just den här gången blev det ingen lösning men oftast blir det det om man bara trilskas lite grann. Men man kan inte alltid lyckas :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Sasja för detta fina regn.

 

*vänder ansiktet uppåt och njuter av det svala regnet stillsamt strilande över mina kinder*

 

Men du, vi måste få till det ändå! Det verkar för bra för att låta det passera förbi!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan först testa att skriva nåt C-program som inte använder SDL eller något annat tillägg. Enklast tänkbara "Hello World". Bara för att se om det är hela DevC++ det är problem med eller om det "bara" är SDL.

 

Sen är deras forum kanske ett bra ställe att skriva en fråga på. Kanske det går att gå tillbaka till standardinställningarna på något vis eller kanske någon där vet vilken inställning som ska ändras. Eller kanske det går att avinstallera, rensa bort alla inställningar och sen installera om det?

 

Själv känner jag att jag skulle behöva sitta ner vid din dator för att kunna gå vidare. :-(

 

[inlägget ändrat 2005-01-23 18:44:02 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade skapa en vanlig länkad lista och det gick alldeles utmärkt!

 

Provade också att fixa SDL till Linux-partitionen på min dator men där klagade den när jag skulle köra filen på att jag inte hade installerat något grafikkort. Och sånt orkar jag verkligen inte pyssla med i Linux. Usch så oanvändarvänligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, va bra att det funkade i alla fall! Inte för att det hjälper SDL på traven men då är det ju i alla fall nånting som fungerar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det verkligen ingen annan på E-forum som kan hjälpa till? Tycker det borde finnas sådan kunskap, eller det kanske inte är någon som pysslar med detta?

 

GAH!!! Jag blir tokig, jag som så förbannat såg fram emot att börja knacka kod till spel. Men det verkar inte gå... *tyck synd om mig*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...