Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Sverige ett steg närmare förbud mot fildelning"


lizardKng

Rekommendera Poster

Och vem ska kontrollera detta ? Ska det sättas upp program som automatiskt ringer polisen hos alla leverantörer eller ska det fortsätta som idag att APB och andra försöker stämma individuella filedelare ?

 

Jag tror inte denna lag kommer göra någon som helst skillnad för fildelningen men vi får väl se.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej precis, hur ska man kontrollera det?

 

Men om det går igenom så inträffar en viktig sak - det blir faktiskt olagligt!

 

Kanske en del kommer att tänka sig för lite extra innan de delar ut en ziljon filer?

 

Men att göra det olagligt är ju en förutsättning för att överhuvudtaget kunna "sätta dit" nån ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att göra det olagligt är ju en förutsättning för att överhuvudtaget kunna "sätta dit" nån

Jo, det första man vill göra om man vill kunna sätta dit folk på godtycklga grunder är alltid att begränsa medborgarnas rättigheter, äganderätten är en bra start.

 

Att man inte skulle få kringgå kopieringsskydd och krypton som skyddar upphovsrättsskyddat material innebär rimligtvis det totala slutet för all privat exemplarframställning, oavsett om det handlar om att ha en kopia i bilen eller någon annanstans. 95% av mina DVD-filmer är skyddade av krypto OCH har MacroVision-skydd för att hindra att man kopierar dem till VHS. Vad gäller skivor så gäller det 100% av de framtida SACD-releaserna och en rätt stor andel av det som säljs på CD idag.

 

Jag tror inte det kommer att innebära någonting alls annat än att den upphovsrättslagstiftning vi har och som faktiskt är rätt juste mot både upphovsman och brukare blir patetiskt omöjligt att efterleva och därför i praktiken rätt meningslös.

 

Bodström kan säkert få jobb på Ifpi som tack för hjälpen när det är dags att byta regering.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att jag faktiskt inte läst själva förslaget.

 

Menar du att när de skriver "fildelning" menar de i själva verket all kopiering oavsett syfte, till exempel som att ta en kopia för eget bruk?

 

För övrigt tycker jag att upphovsrätt är bra, liksom patent och mer allmänn rätt att överhuvudtaget äga saker. Jag tycker också det är bra att kunna försörja sig som programmerare. Fast det tyckandet delas ju inte av alla ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror liksom de norska poliser med ett specialanpassat program engång i månaden sitter 40 poliser och spårar olaglig programvara etc på nätet.

Främst kanske DC men andra fildelningsprogram.

 

De samma in program, filmer, mp3, ja allt upphovsrättskyddat material.

Jag tror inte att det spelar nån roll om jag har 1Tb eller 30Mb.

Sedan har det alla uppgifter, tid, datum, vilka filer etc och självklart IP-nummer.

 

Sen gemensamt gör dom en razzia klockan 06:00 i norden SAMTIDIGT och beslagtar datorer, skärmar och all perefiri.

 

Nja kanske inte men barnporr är hårdare straff på men vem vet?

Det var exakt som ovan som norrmännen gjorde.

Vissa tog t.o.m. livet av sig.

 

[inlägget redigerat av Pokermoderator]

Kan inte skriva som jag gjorde ffs :)

 

[inlägget ändrat 2005-01-21 15:15:22 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmzz..

Jag vet en som har tror jag ca: 10 S-ATA diskar på vardera 120-160Gb..

HAN kommer att skita i det blå skåpet!!

 

Att han inte kör raid-5 fattar jag inte eftersom han hade C-Z upptaget.

Nåja.. till ämnet.

 

Ja som att köra mot rött en söndagmorgon klockan 04:30 i en byhåla på 3000 invånare.

SÅ spännande blir det :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att när de skriver "fildelning" menar de i själva verket all kopiering oavsett syfte, till exempel som att ta en kopia för eget bruk?

Jo, du kommer att få ta kopior för eget bruk men, i ett försök att stoppa saker som regionfria spelare och hack till Xbox:ar så har de bestämt sig för ett par andra saker....

 

Om man nöjer sig med regeringens sammanfattning av förslaget:

http://www.regeringen.se/sb/d/1929/nocache/true/dictionary/true

Rätten att kopiera för privat bruk kommer att finnas kvar. Det kommer alltså fortfarande vara tillåtet att för privat bruk till exempel kopiera film från TV, kopiera ett extra exemplar av en inköpt cd-skiva eller kopiera från tidningar eller annat material som lagts ut på Internet med rättighetshavarens tillstånd.

 

Nya regler införs om skydd för tekniska åtgärder, till exempel krypteringar av upphovsrättsligt material som säljs för nedladdning från Internet. Det blir straffbart att tillverka och sälja produkter för kringgåenden av sådana tekniska åtgärder. Även själva kringgåendet blir förbjudet.

 

Det är alltså tillåtet att göra kopior för enskilt bruk, men att kringå krypteringar av upphovsrättsligt skyddat material (försök kopiera en DVD utan decss eller motsv) eller för all del rippa en kopieringsskyddad CD-skiva eller MacroVision-skyddad DVD. Jag skulle nog betrakta det som att det blir rätt svårt att utnyttja den "bevarade" rätten att göra exemplarframställning.

 

För övrigt tycker jag att upphovsrätt är bra

Jag med, men när upphovsrätten blir sönderhackad för att tillgodose veckans önskningar från Ifpi och BSA har det lixom spårat ur. Lagen måste skydda rättigheter för både konsument och producent.

 

Jag tycker också det är bra att kunna försörja sig som programmerare.

De möjligheterna varken ökar eller minskar med lagförslaget så länge det inte är "tekniska åtgärder för att skydda upphovsrättsskyddat material" som man tillverkar.

 

Själv gillar jag att äga mina saker, när jag äger saker förväntar jag mig att jag får plocka isär dem, sätta ihop dem och göra vad jag vill med dem hemma hos mig. Att göra det förbjudet att sälja mig utrustning som gör det möjligt till mig eller att helt enkelt förbjuda mig att använda dylik utrustning (t.ex den CD-spelare jag kan använda för att rippa kopieringsskyddad musik) är bara att begränsa min äganderätt, inte att göra skyddet för upphovsmannen starkare.

 

Patent är en annan diskussion, den brandfacklan får du diskutera någon annanstans med någon annan :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså tillåtet att göra kopior för enskilt bruk, men att kringå krypteringar av upphovsrättsligt skyddat material (försök kopiera en DVD utan decss eller motsv) eller för all del rippa en kopieringsskyddad CD-skiva eller MacroVision-skyddad DVD. Jag skulle nog betrakta det som att det blir rätt svårt att utnyttja den "bevarade" rätten att göra exemplarframställning.

 

Mmmm, jo det blir lite konstigt. Lagen förbjuder en att göra det lagen säger man har rätt til, ungefär?

 

Själv gillar jag att äga mina saker, när jag äger saker förväntar jag mig att jag får plocka isär dem, sätta ihop dem och göra vad jag vill med dem hemma hos mig. Att göra det förbjudet att sälja mig utrustning som gör det möjligt till mig eller att helt enkelt förbjuda mig att använda dylik utrustning (t.ex den CD-spelare jag kan använda för att rippa kopieringsskyddad musik) är bara att begränsa min äganderätt, inte att göra skyddet för upphovsmannen starkare.

 

Håller med fullständigt.

 

Och ja, det där med försörja sig som programmerare hade väl kanske inte med nåt att göra - inte patent heller - men det slank med :-)

 

Bra länk och inlägg - poäng!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som läste det som stod ett par dagar tidigare?

 

"Polisen har inte tillräckligt med resurser för att få fast fildelare", den finns här på idg någonstans :).

 

Lagen om nerladdning är redan försenad ett par år, vad gör ett par år till? :P

 

//Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idiotisk lag egentligen, särskilt delen med att förbjuda program som kringgår kopieringsskydd. :thumbsdown:

50-60% av befolkningen skulle bli kriminella för jag tror inte vanliga människor slutar låna musik-CD's av varandra och kopiera. Så har dom flesta gjort så länge jag kan minnas, fast med den skillanden att förr var det vinylplattor förstås.

Med en så stor mängd lagbrytare kommer inte heller snuten att bry sig, deras resurser behövs till riktiga brott istället.

 

Det enda bra med den skulle möjligen vara att man slipper lamers som delar ut en massa skit, för dom lär väl inte tordas då det är olagligt.

 

[inlägget ändrat 2005-01-21 18:32:58 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Vilka fildelningsprogram kan man använda redan idag utan att bryta mot befintliga lagar bortsett från DC++ med x antal gig av valfritt material från sunets ftp?

Alla(?) andra verkar ju dela ut det man laddar ner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt tycker jag att upphovsrätt är bra, liksom patent och mer allmänn rätt att överhuvudtaget äga saker. Jag tycker också det är bra att kunna försörja sig som programmerare. Fast det tyckandet delas ju inte av alla

 

Jag vet inte, jag tycker hela konceptet med ägande har gått lite för långt när man kan äga ett paket med ettor och nollor ordnade på ett visst sätt.

Sedan när någon annan kopierar dessa ettor och nollor i likadan ordning, så blir av någon anledning den förste som hade dessa sur och påstår att han förlorar ekonomiskt på det och likställer detta med stöld.

Trots att denna hög med ettor och nollor kan kopieras ett oändligt antal gånger och ingen blir av med sina ettor och nollor, det finns så det räcker till alla. :)

 

Mindre ägande och mer gemensamt delande ger ett trevligare samhälle tror jag.

 

[inlägget ändrat 2005-01-22 12:45:45 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mindre ägande och mer gemensamt delande ger ett trevligare samhälle tror jag.

 

Så om jag spenderar x antal år att utveckla något så ska jag sedan bara skänka bort det och hoppas att någon tycker det är så bra så att de femton år fram i tiden erbjuder mig ett jobb (som i exemplet med Linus Torvalds).

 

Själv tycker jag det är märkligt att någon tycker att det ska gälla ett annat förhållande bara för att det gäller "ettor och nollor" som du uttrycker det.

 

Då kan man ju applicera det på mycket annat isåfall, varför kostar det att ha kabel-tv ? Det är ju bara lite signaler eller hur ?

 

Det är väl ändå arbetet bakom som motiverar ägandet och rätten att ta patent och inget annat, att det i datorn bara är "ettor och nollor" har inget med saken att göra.

 

Sen måste det naturligtvis finnas en rimlighet bakom patenten, man ska inte kunna ta patent på så allmänna saker som hur man klickar på något utan det ska krävas betydligt mer avancerade koncept för att man ska kunna ta patent.

 

[inlägget ändrat 2005-01-22 12:52:19 av Meme]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag spenderar x antal år att utveckla något så ska jag sedan bara skänka bort det och hoppas att någon tycker det är så bra så att de femton år fram i tiden erbjuder mig ett jobb (som i exemplet med Linus Torvalds)

 

Det finns ju någon anledning till varför dom flesta ser Bill Gates som en skurk och Linus Torvalds hyllas som en hjälte...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju någon anledning till varför dom flesta ser Bill Gates som en skurk och Linus Torvalds hyllas som en hjälte...

 

Ser "de flesta" Bill Gates som en skurk ? Nädu, det har du nog fått om bakfoten.

 

För övrigt kopierade Linus andras arbete till 99%, det fanns nix system som kördes på PC hårdvara innan han började mickla men det tillhör en annan tråd.

 

[inlägget ändrat 2005-01-22 14:07:06 av Meme]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt kopierade Linus andras arbete till 99%, det fanns nix system som kördes på PC hårdvara innan han började mickla

Påtal om att ha fått något om bakfoten antar jag :-)

Linus ville förvisso göra ett eget alternativ till minix (namnet kommer från "Linus' Minix") men att säga att någon kopierar andras arbete för att man gör något liknande är lite som att kalla Volvo för en Ford-kopia eftersom det redan fanns bensindrivna bilar när volvo gjorde sin första modell.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju någon anledning till varför dom flesta ser Bill Gates som en skurk och Linus Torvalds hyllas som en hjälte

 

Jag ser inte Gates som en skurk och jag ser inte heller Torvalds som en hjälte. De var båda framgångsrika visionärer, en valde den traditionella marknaden, den som avlönar utvecklarna, den andra valde att förlita sig på att folk jobbar gratis. Vad händer med den senare gruppen när dessa programmerare plötsligt tröttnar, växer upp och får barn och faktiskt behöver pengar för att överleva?

 

Jag tänker då inte skriva program gratis för att kunna bli hyllad av massa pingvinkramare som en hjälte. Förresten, varför dra upp två extremer i en marknad som sysselsätter allt från enmansföretag till multinationella dito.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen måste det naturligtvis finnas en rimlighet bakom patenten, man ska inte kunna ta patent på så allmänna saker som hur man klickar på något utan det ska krävas betydligt mer avancerade koncept för att man ska kunna ta patent.

 

Jo precis. Just mjukvarupatent verkar ha spårat ur en del på sina håll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pingvinkramare , den var bra!

 

Undras just hur många som tror att priset man betalar för en bil eller för en liten ask piller på Apoteket enbart är en tillverkningskostnad? ;)

 

Bara för att mjukvara nu GÅR att duplicera utan extrakostnad så ska alla vi som arbetar med att skriva "förlagan" jobba ideellt? Märkligt!

 

Borde inte alla forskare på Pharmacia, Astra-Zeneca m fl då också jobba ideelt? Alla utvecklingsavdelningar på alla världens bilföretag ska väl också jobba ideellt? Deras arbete syftar ju bara till att ta fram en förlaga som man sen duplicerar i fabriker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torrents funkar alldeles utmärkt. Om du laddar ner en fil som får distribueras fritt och sedan låter andra ladda ner den är det nog ignen som klagar :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker också att en hära lagen är het värdelös

 

min låssas pappa (eller vad fan det heter) är polis och jag frågade hur stor risk det var att åka fast och han svarade 1 på 1000000000000000000000000000000000 eller något sånt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bodström kan säkert få jobb på Ifpi som tack för hjälpen när det är dags att byta regering.

 

lol

 

*poäng!*

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...