Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inga försvenskningar, tack.


Sirocco

Rekommendera Poster

Nils Holmlöv

OK, det är dina åsikter. Men som någon påpekade här tidigare - det är just _dina_ åsikter. Andra läsare har andra åsikter. Hur skall vi lyckas kryssa mellan översättningar, engelska ord och försvenskade engelska ord (för att inte tala om att skriva både scanner och bildläsare) så att alla blir nöjda?

 

Det går självklart inte. Alltså håller man sig till hur svenska språknämnden skriver. Det kanske inte är omtyckt (stryk kanske) av alla, men det är i varje fall korrekt.

 

Mycket mer än så kan man inte begära.

 

Nils Holmlöv

Chefredaktör, MacWorld

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Om vi tar din uppställning och tittar på den så innehåller den, förutom artikeln om Mac 8500/120 och avdelningen för shareware, inget som inte redan funnits i överflöd i MacWorld.

 

Så du borde ju vara rätt nöjd?

 

Sedan är det så att vi gör en tidning med ett visst antal sidor. Att skriva en artikel om alla möjligheter att uppgradera sin Mac (minne, hårddiskar, cd- och dvd-spelare och -brännare, grafikkort, processorer) samt all teknisk information om alla berörda modeller... i förra numret hade vi en teknisk artikel om vilka uppgraderingsalternativ som gällde olika grupper av maskiner på fem sidor. Det du efterfrågar är en mindre bok. Som skulle bli inaktuell efter någon månad eller två.

 

När det gäller shareware har vi en annan filosofi än vår konkurrent. De samlar i varje nummer ihop till ett antal sidor om shareware. Vi skriver i varje nummer om shareware, men vi sprider det i tidningen, enligt filosofin att man inte är intresserad av shareware utan av olika användningsområden.

 

Att samla spel, nätverksprogram och bildredigerare i en "Stor programspecial" skulle bli väldigt märkligt om det handlade om kommersiella program. Jag ser inte att det blir mindre märkligt bara för att programmen sprids som shareware.

 

Macpressen arbetar mycket med att låta användare komma till tals i tidningen, och där har vi en del att lära. Det man dock skall ha klart för sig är att de som skriver i MacWorld själva är avancerade användare av de respektive produkter de skriver om. När vi testade Indesign och Quark Express hade testaren ordentlig vana av båda programmen. Den person som skrev artikeln om Golive och Dreamweaver-paketen har producerat ett antal olika sajter.

 

I Macpressen får användarna komma till tals, i MacWorld skriver proffsen om de produkter de använder. Jag antar att vilken tidning man föredrar till viss del beror på vilken av dessa modeller man föredrar.

 

Nils Holmlöv

Chefredaktör, MacWorld

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils,

 

"I Macpressen får användarna komma till tals, i MacWorld skriver proffsen om de produkter de använder."

 

Är inte användare och proffs samma sak?? Jag _använder_ GoLive, QuarkXPress, Photoshop etc dagligen för mitt levebröd, då måste jag ju anses som proffs, eller hur??

 

Om sen Macpressen har ett temanummer om just GoLive eller något annat program och ber sina läsare komma med tips och tricks så blir väl inte de mindre bra, för att det är vanliga dödliga som skriver och inte "proffs" som får skriva recensioner i MacWorld?

 

Jag blir lite förnärmad när du skiljer på användare och proffs så lättvindligt... det är ju för sjutton användarna som ÄR proffs! Det är _ni_ journalister på MacWorld och MacPressen som är amatörer inom detta område. Det är väl ändå därför som ni valde att be en användare att recensera programmet??!!

 

 

/Petra – "proffs" på många program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Vi är egentligen inte oeniga Petra. Men proffs i meningen "tjänar pengar på sitt arbete" är ett vitt begrepp. Jag använder Photoshop i mitt jobb, så enligt den definitionen är jag proffs. Tre bord bort sitter en bildbehandlare, som har mer tid i Photoshop än vad jag har i Eudora och Word sammanlagt.

 

Så jag testar inte Photoshop 6 i MacWorld, det överlåter jag åt "experten", vilket är ett bättre ord än proffs för att beskriva vad jag menar. Det är kanske det jag borde använt.

 

Det jag reagerade på var att MacWorld beskrevs som en tidning där journalister sitter och "tycker" utan någon kontakt med verkligheten. Till skillnad från andra tidningar som minsann frågar användarna. Så är det inte, de frilansskribenter vi använder har inte skrivandet som huvudsyssla. De jobbar med nätverk, video, musik, databaser och webb på dagarna.

 

Att vi har valt det här arbetssättet är ingen slump, vi tycker helt enkelt att det är bättre om de som kan tekniken skriver om den och får lite hjälp med skrivandet, än att en journalist och amatör som kan skriva får hjälp med tekniken.

 

En nackdel med vår metod är att vi till viss del missar bredden, och att det inte syns i tidningen att det faktiskt är experter på området som skriver. Vi kommer att bli bättre på den punkten.

 

Nils Holmlöv

Chefredaktör, MacWorld

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till viss del finns det i dagens MacWorld, men läs mitt förslag om nätverk: där vill jag ha Ethernets historia, framtid (i marginalerna) och liknande. Min idé med det förslaget är att man har en eller två tunga tekniska artiklar i MW, där man t.ex tar upp nätverk, i en annan programmering, i en tredje något annat, som skrivs för de insatta.

 

Vad det gäller uppgradering. Er artikel i senaste numret var rätt bra. Dock skulle Månadens Modell vara önskvärt, där man på en sida (mycket text) beskriver en Mac-modell i samma stil som 1996. Man kan t.ex ta 8500 och beskriva den, uppgraderingar o.s.v och i ett annat nummer ta t.ex 7100 etc.

 

Uppgraderingsartikeln kan samlas i en tema-artikel där man t.ex koncentrerar sig på processoruppgraderingar och viker lite info om de olika PowerPC-processorernas konstruktion, samt lite testmaterial av olika uppgraderingskort. I ett annat nummer tar man grafikkort, lite historia om Macens skärmkort m.m, allt på en teknisk nivå. Nybörjarna får sitt stoff i Mac Hemma-bilagan.

 

Jag gillar MacPressen där användarna uttalar sig. Det är t.ex intressant att höra Petra H uttala sig om QuarkXPress och InDesign o.s.v.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artiklar som också skulle vara intressanta (samma utrymme som min föreslagna nätverksartikel) är t.ex:

 

Tema Linux (PPC).

 

Test av de olika systemen till Macen: Mac OS, Mac OS X, Linux och BeOS. Vad är bäst för den och den användningen?

 

Vad som behövs är helt enkelt tekniskt material. Tester av olika OS, Tema Linux, Tema Nätverk (där man också tar upp Mac i Unix-nät) o.s.v skulle göra att MW blir riktigt intressant. De olika tema-artiklarna dyker upp en gång om året, enligt mitt förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Jag är ledsen att behöva göra dig besviken, men MacWorld är inte en tidning om allt en Mac-användare kan tänkas vara intresserad av. Det är en tidning för Mac-användare i deras egenskap av att vara Mac-användare. Vi skriver om Mac OS och har det som utgångspunkt. Vi skriver om ethernet i den mån det har bäring på Mac OS.

 

Den typ av tekniska översikter över teknik som bara delvis har med Mac OS att göra kommer du inte att hitta i MacWorld. Inte för att det är ointressant, utan för att det finns annat material som är mer intressant för våra läsare.

 

Nils Holmlöv

Chefredaktör, MacWorld

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Mac OS och tycker att det är ett utmärkt OS, men trots det är jag intresserad av andra system som Linux också. Eftersom inte ens en liten tema-artikel om sådant dyker upp i MW får jag läsa Linux Journal och Maximum Linux för att få infon. Jag tycker att Linux är ett superbt system som står sig väl i konkurrensen och därmed är det intressant (för mig) även om jag arbetar med Mac OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att Linux gör att jag får stora gäspattacker, så nej, det vill jag inte läsa om i MacWorld.

 

Däremot vill jag gärna lära mig hur man enklast kopplar ihop en Mac i ett PC-nätverk (eller tvärtom). Vilka program som man kan använda (PCMacLan, Dave, VirtualPC, FTP, Webbdelning mm mm), vilka kablar man behöver, nätverkskort för äldre datorer osv osv.

 

Det händer mer och mer att man måste kommunicera med PC-nätverk och PC-användare och då är det intressant att kunna hitta all information man behöver i en och samma tidning.

 

Jag gillar också artiklar typ de som de har i MacFormat (UK-tidning) där de har steg-för-steg instruktioner hur man bygger en databas i AppleWorks, hur man gör en snygg knapp till sin hemsida i Photoshop osv osv. Såna artiklar gör att man vill spara tidningen som referens när man nån gång vill följa en sån steg-för-steg instruktion.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Vi kommer att börja titta på Linux-produkter nu när Mac OS X närmar sig. Men vi kommer, som jag bedömer det nu i alla fall, aldrig att ha en fullödig artikel om Linux, historien et c. Men osvuret är bäst.

 

Nils Holmlöv

Chefredaktör, MacWorld

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots att jag arbetar bäst i Mac OS tycker jag att Linux (och andra konkurrerande system, Amiga OS, BeOS m.fl) är intressanta att bevaka, eftersom det finns fler saker än Apple grejor.

 

Vad det gäller nätverk är det intressant att ta med Mac - Linux, Mac - Unix och annat som komplement till Mac - Windows.

 

Jag håller med om MacFormat, det är en bra tidning som jag läser. Den ger mig en hel del, vilket även MacPressen gör.

 

Fortfarande efterlyser jag artiklar om Linux i MacWorld, eftersom det finns de (jag t.ex) som är intresserade av att köra det systemen vid sidan om. I annat fall kör jag vidare med Linux Journal eftersom den tidningen ger mig en hel del om systemet i fråga.

 

Det är nämligen lite tröttsamt med alla Mac - Windows-artiklar och framförallt den gamla klassiska "DTP-Macen", vilket leder till att jag efterlyser tester Mac OS X vs Linux och liknande. Det kan nämligen visa att MS inte gör bättre produkter än konkurrenterna trots att W 2000 har "preemptive multitasking" och "minnesskydd", vilket funnits i Unix sedan urminnes tider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...