Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverk mellan två datorer fungerar ej


J. Rönnberg

Rekommendera Poster

 

 

Sitter här och försöker skapa ett enkelt hemmanätverk. Startar guiden i XP och tuffar på. Klart i första datorn – fortsätter i nästa. Tuffar på även där. När jag sen ska kontroller att datorerna hittar varandra uppstår problem.

 

Jag kan plinga båda datorerna, men det är bara en som hävdar att den finns ett närverk anslutet. Den andra påstår att det inte finns något. Jag har testat både utan och med brandvägg (inkl XPs) utan någon skillnad.

 

Datorerna är kopplade direkt med varandra utan inblandning av Internetuppkoppling.

 

Någon som har något förslag på lösning? Kan det ställa till att jag har XPpro på den ena och XPhome på den andra?

 

| Johnny

http://www.fuglesang.se - Sveriges enda astronaut!

What are you hanging around here for?

- For what going around I have some!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta problem ligger troligen i att nätverkskortet i den ena datorn inte "!fattar" att ett nätverk finns tillgängligt.. prova detta:

dator1:

ange ett fast ipnummer (kontrollpanelen/nätverksanslutningar/egenskaper för nätverksanslutning) till 192.168.1.2

subnätmask 255.255.255.0

och eftersom du inte hadde inet behöver du ingen gateway, dns eller wins.

 

dator2:

samma som föregåendemen ipnummer 192.168.1.3

 

 

du måste inte (men rekomenderas) att äbven ge dom samma arbetsgruppsnamn. vad det namna är spelar ingen roll.

om du i detta läge avaktiverar allt vad brandväggaheter så ska du kunna se datorerna. för att kunna "komma åt dom " måste du dela ut nån mapp eller nått.. detta SKA gå... tyvärr så är det så att M$ ibland inte är kompatibelt med sig själv... så i vissa fall funkar det inte allfall...

 

 

hoppas det löser sig för dig!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet kvarstpr. Dator 1 ser dator, men kan inte kontaka den. Dator 2 ser inte ens dator 1 medn båda två kan plinga varandra. Båda datorerna hävdar att de är uppkopplade på ett nätverk.

 

Alla brandväggar och antivirusprogram avstängda.

 

| Johnny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...