Just nu i M3-nätverket
Jump to content

DHCP server

Jan Videren

Recommended Posts

Finns det någon stabil DHCP server som har möjlighet att filtrera på macadresser? Jag vill sätta upp en lista över macadresser som har rätt att bli tilldelade en adress, övriga ska inte få någon adress...

Hmm... Vad jag vet kan man bara binda en viss MAC-adress mot ett visst IP, så att MAC xx alltid får IP yy. Gör man sen scope't så att man inte har några dynamiska adresser, så borde det bli som du vill.

Jo den varianten har jag klurat ut, men jag tycker det borde finnas nån DHCP-server med den funktionalitet jag efterfrågar... Eller finns det nåt smartare sätt att undvika att "okända" laptops får en ip-adress på mitt nätverk om de ansluter sladden?

Jo den varianten har jag klurat ut

Misstänkte det ...

men jag tycker det borde finnas nån DHCP-server med den funktionalitet jag efterfrågar...

Jag hade själv det problemet för ett tag sedan, hade dock inte tid att göra nån bättre lösning än den jag skrev nyss.

Eller finns det nåt smartare sätt att undvika att "okända" laptops får en ip-adress på mitt nätverk om de ansluter sladden?

Jag är intresserad om du hittar en bra lösning!

Jag vill sätta upp en lista över macadresser som har rätt att bli tilldelade en adress, övriga ska inte få någon adress.

Finns i många routrar för trådlösa nät, t ex Netgear WGT624, men det är inte den enda.

Cisco har sedan många år VMPS i sina switchar. Kort gör det att man styr tilldelningen av VLAN till klienten baserat på mac-address. Och, ja - man vill kan man blocka ut addresser som inte finns specade.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...