Jan Videren Posted January 20, 2005 Share Posted January 20, 2005 Finns det någon stabil DHCP server som har möjlighet att filtrera på macadresser? Jag vill sätta upp en lista över macadresser som har rätt att bli tilldelade en adress, övriga ska inte få någon adress... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Andersson Posted January 20, 2005 Share Posted January 20, 2005 Hmm... Vad jag vet kan man bara binda en viss MAC-adress mot ett visst IP, så att MAC xx alltid får IP yy. Gör man sen scope't så att man inte har några dynamiska adresser, så borde det bli som du vill. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Videren Posted January 20, 2005 Author Share Posted January 20, 2005 Jo den varianten har jag klurat ut, men jag tycker det borde finnas nån DHCP-server med den funktionalitet jag efterfrågar... Eller finns det nåt smartare sätt att undvika att "okända" laptops får en ip-adress på mitt nätverk om de ansluter sladden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Andersson Posted January 20, 2005 Share Posted January 20, 2005 Jo den varianten har jag klurat ut Misstänkte det ... men jag tycker det borde finnas nån DHCP-server med den funktionalitet jag efterfrågar... Jag hade själv det problemet för ett tag sedan, hade dock inte tid att göra nån bättre lösning än den jag skrev nyss. Eller finns det nåt smartare sätt att undvika att "okända" laptops får en ip-adress på mitt nätverk om de ansluter sladden? Jag är intresserad om du hittar en bra lösning! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted January 21, 2005 Share Posted January 21, 2005 Jag vill sätta upp en lista över macadresser som har rätt att bli tilldelade en adress, övriga ska inte få någon adress. Finns i många routrar för trådlösa nät, t ex Netgear WGT624, men det är inte den enda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Videren Posted January 21, 2005 Author Share Posted January 21, 2005 Jo men jag menar inte för trådlöst nät... Mvh/Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
joe Posted January 21, 2005 Share Posted January 21, 2005 Cisco har sedan många år VMPS i sina switchar. Kort gör det att man styr tilldelningen av VLAN till klienten baserat på mac-address. Och, ja - man vill kan man blocka ut addresser som inte finns specade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Videren Posted January 21, 2005 Author Share Posted January 21, 2005 Tyvärr är byte till Ciscoswitchar inget alternativ just nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.