Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränna DVD film på absolute enklaste sätt??


Wippika

Rekommendera Poster

Hej

 

Vad ska man rekommendera till en familj som köpt en digitalkamera och vill kunna bränna ut detta på en dvd skiva (riktig dvd film)!

Film filen får dom in till datorn som en AVI fil! Men hur går man vidare sen för att göra en dvd skiva av detta.

 

Finns det brännar program som som kan ta en AVI film och göra en dvd film av?

Hittade inte deti nero!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Det finns några varianter av AVI filer och vilken din bekant har efter import i datorn framgår inte med din fråga.

 

Jag importerar mina filer från kameran till datorn med redigerings- programmet Premiere och då blir det en DV AVI fil i datorn och

det är väl troligt att din fråga också gäller en sådan fil.

 

Ett brännarprogram som själv codar DV AVI filer till legala DVD filer vid bränning är Nero 6,0 senaste versionen men man ska också ha Nero Vision installerad i datorn (OBS senaste versionen).

 

Du kan ladda hem programmet för att testa, det bör du i så fall göra innan du köper det för att kontrollera så det verkligen fungerar i ditt fall, själv använder jag ett redigeringsprogram med en inpluggad Encoder varvid Encodern gör en legal DVD fil, har bara gjort en enkel test en gång för att se om Nero kände igen DV AVI filen och kunde coda den och det fungerade för mig den gången.

 

Det är också möjligt att Nero kan coda andra AVI format, jag har inte provat det men laddar ni hem programmet på prov kan ni själv testa

http://www.nero.com/en/nero-prog.php ladda hem och installera både Package 1 och 2. installera först Package 1, du kanske måste starta om datorn innan du installerar 2.

 

Behöver du mer hjälp kan du maila mig ake.lundkvist@brfkatten.se

 

Lycka till Å/L

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon, ska kolla på nero.. Jag tror jag har 6.0.6 nu men jag vet att jag inte var vision installerat. är väll kanske det jag saknar då!

 

Vi använde windows movie maker för att flytta över filmen från kamera till hårddisk. Är det fel!

Ställde in det på högsta inställning (25Mbit).. Fick en AVI fil men vet inte riktigt vilket format det blev??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har inte provat Movi Maker och vet inte heller, det är ganska enkelt att prova men du måste nog använda Vision Express, använder du en RW skiva då kan du testa hur mycket som helst utan att det kostar något.

Om du inte får det att fungera då bör du kolla så du har alla behövliga filer från Nero installerade.

Vore trevligt att höra hur det går för dig !

 

Å/L

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...