Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Import och export!!


Tompa4

Rekommendera Poster

Hallå, Jag undrar hur man exporterar från exchange 5.5 till exchange 2000?Har installerat en ny server med windows 2000 server och exchange 2000 och Active Directory.Har provat lite men det verkar vara olika filformat som den vill exportera/importera?!Behöver servrarna vara i samma domän eller kan man exportera från den gamla och sedan importera till den nya som är i en annan domän??Någon som kan förklara någorlunda i klarhet hur man går tillväga?Tackar!

/Tompa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Är bägge servrar redan i samma Exchange-organisation kan du relativt enkelt flytta mailboxar från ena till andra servern. Använd funktionen i AD Users and Computers för Exchange 2000 (kräver att ditt AD och speciellt din Active Directory Connector är korrekt konfigurerad). Om maskinerna är i olika organisationer (ex om du har satt upp AD:t helt skilt från gamla strukturen) så är nog det enklaste sättet att flytta data genom att exportera mailboxar till pst-filer, och sen importera dessa på 2000:an. Du använder ett verktyg som heter exmerge.exe för det (se ex http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;327304). Finns gott om dokumentation och tips på MS sidor om migrering för övrigt, ex http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;281584 , http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;327928 eller http://support.microsoft.com/kb/316886/EN-US/ för att nämna några.

 

Finns det någon särskild anledning till att du vill migrera till 2000 och inte 2003? Jag hade satsat på 2003 direkt om du har den möjligheten.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Johan

nja..anledningen till att vi installerar server 2000 är att vi har licens liggande för den men vi uppgraderar säkert inom en ganska snar framtid.Nu har jag den nya servern utanför den gamla serverns domän tills allt är installerat och klart, men vilket är smidigast att använda exmerge och imortera allt tills den står helt klar och sedan stänga ner den gamla och lyfta över den nya till "rätt" domän?eller kan man sätta den nya med ett annat server namn i samma domän och använda adc och efter det är klart stänga ner den gamla och sedan ändra datornamnet på den nya till det gamla?I den senare varianten så måste väl den gamla serverns tjänster stängas av innan man migrerar antar jag?

Tack för ditt svar!!

/Tompa

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Hej!

 

Det hela beror lite på hur mycket jobb du tänkt dig och hur stor din domän är. Du kan inte installera upp nya servern utanför nuvarande domän och sen "lyfta tillbaka" den. Du kan inte heller lägga bägge servrarna i samma domän, flytta över resurser och sen byta namn på servern (namnbyte är ej supportat av MS == du kommer troligen få ofantligt mycket problem även om du tekniskt sett kan byta namn på maskinen).

 

Har du ett fåtal användare kan lösningen med en ny domän vara lockande, speciellt eftersom du kan göra i ordning allt innan det är dags att migrera mail med ex. exmerge (förutsatt att du har nödvändig hårdvara). Nackdelen är att alla övriga datorer måste flyttas till nya domänen, gamla konton och deras profiler slutar fungera osv.

 

Ett bättre alternativ kan därför vara att installera upp nya servern i gamla domänen, använda ADC, flytta alla resurser och sen avinstallera gamla maskinen (en av länkarna du fick av mig bör ha det scenariot). Det leder dock till bla namnbyte på servern och en del handpåläggning för ADC:n (skall ärligt erkänna att jag bara gjort en 5.5->2000 migrering och det var för måånga år sen och jag vill aldrig göra om det). I detta scenario har du alltså under en period 2 fungerande Exchange-servrar igång. Du skall inte stänga av den gamla utan den skall avinstalleras snyggt och fint och först efter att alla systemresurser flyttats på korrekt sätt.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har installerat servern i samma domän men det går väl bra att byta domän?Tänkte på att lägga den i en ny domän och använda exmerge.Det är bara denna datorn i domänen isådanafall, så jag slipper fixa med konton och profiler.Jag behöver väl bara ändra på e-post programmen hos kunderna?Eller kan man använda samma datornamn i den nya domänen,och slippa ändra något på e-postklienterna?

 

Eller fortsätter jag att vara med i gamla domänen med ett nytt datornamn och använder ad för att flytta över resurserna.Men ínställningarna på e-postklienterna måste väl ändras?

 

Nästa grej är att det är även en web server!Så jag vet inte vilket som är bäst alternativ?Spelar det någon roll om jag installera servern i den gamla domänen med ett nytt namn eller om jag installera den i en ny domän men med det gamla datornamnet?Måste jag meddela hos typ nic-se om jag byter namn eller domän på servern?

 

Mmm...verkar ganska komplext:) men det blir nog bra till slut!

Tack för dina förklaringar!

Tompa

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Du kan flytta den installerade servern så länge du inte installerat Exchange på den. Ren windows server går ok att byta domän.

 

Du kan använda samma datornamn i andra domänen om du ser till att dom inte använder netbios (slå av på respektive nätverksuppkoppling).

 

Har du kvar servern i gamla domänen och flyttar över resurser så kommer klienter att automagiskt ändra inställningar till nya servern första gången dom ansluter efter flytt av mailboxen. Detta förutsätter att användarna kommer åt bägge servrar utifrån och att dessa är påslagna samtidigt! Du får alltså inte börja avinstallationen av gamla servern förrän allt är flyttat och alla användare har kopplat upp sig. Om nån användare inte skulle ha hunnit med att koppla upp sig - hallå, läser inte alla mail kontinuerligt online!? :) så måste dessa användare ändra sina inställningar till nya servernamnet för hand.

 

Jag hängde inte riktigt med på vad du menade med webservern. Vad vill du göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Behåller servern i samma domän med ett nytt namn förstås och använder Exchange Migration Wizard för att exportera och imortera, bara å hålla tummarna!!

 

Med web servern...hade funderingar när man ska flytta över siterna och sedan när man kör igån den nya, om det är något man måste tänka på där?!Behöver man registrera om hos typ nic-se angående den nya serverns datornamn??mmm...börjar snurra runt lite i kupan nu..Men om du vet om några problem som kan tänkas uppstå med web servern när man byter?

 

Gäller att planera i god tid:)

 

tack för hjälpen!

/Tompa

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

För att flytta webbarna måste du givetvis först flytta över innehållet till nya servern. Du skapar nya sites med samma host headers som tidigare (ex. www.mindoman.se osv).

 

Om nu det *externa* ip som används för att komma åt din nya server ändras, så måste du ändra i DNS-data för den domänen. Detta är inget som nic-se gör utan det brukar oftast vara din ISP som har hand om det (den som hostar DNS för din domän). Om du använder interna ip:n och ex adressöversätter i brandväggen, behöver du bara tala om för brandväggen att skicka http-paketen vidare till nya serverns interna ip.

 

Däremot om du *själv* är ansvarig för utpekningen av din(a) domän(er) *och* du använder den servern som nu byts ut som DNS-server *och* den byter publikt ip, då måste du se till att registrera om alla domäner med ny DNS-data. För .se domäner görs det hos nic-se (dom har nåt fint webbaserat system så det är ganska enkelt och snabbt gjort).

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan..har inte påbörjat jobbet än men det börjar dra ihop sig!Nu strömmar tipsen in från olika håll....ett är att man behåller samma datornamn och ip adresser och kopplar in nya servern utanför den "riktiga" domänen för att installera allt klart och fixa inställningar.Sedan att man bryter den gamla servern ett kort ögonblick för att "test" exportera ett mailbox,typ min som man sedan kan testa på den nya servern fast i ett oskarpt läge(utanför domänen),testar internt om mailen verkar fungera och om allt har kommit med.Ska den gamla servern vara nätverksansluten eller måste jag rycka ut nätkabeln under exporten med exmerge?Och sedan när jag tycker att allt verkar stämma med inställningar och sådant så exportera man all mailbox och siter och importera å fixar till sedan stänger ner gamla servern och upp med den nya i "rätt" domän.Och förhoppningsvis så ska det fungera?!Vet inte om det är den riktiga vägen, vad tror du?Håller på och undersöker vad som är "rätt" för oss.

En annan sak som du kanske känner till, på den gamla servern när man försöker logga in från webben till sin mailbox så kommer följande ruta upp; "Internt fel:det gick inte att skapa MAPI.session"??Har fungerat tidigare men har nu slutat fungera.

/Tompa

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-27 11:45:43 av Tompa4]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...