Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användar konton!!!


Birdman

Rekommendera Poster

Hej där ute

Hur gör man för att dom olika användar kontona ska ha egna utforskare! och program?

Jag vill ha min utforskare för mig själv utan att någon annan användare ska kunna gå in där (varning för 8åringar som kan radera filer).

Alltså fråga .

1 Hur skapar man separata användar konton? Där man har sin egen utforskare och sina egna installerade program.

2. Hur gör man för att hindra tillgången för andra att komma åt utforskare?

 

Önskan om snabb hjälp. Pga en klåfingring datatokig son :-)

/Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du kan skapa användarkonton under Kontrollpanelen -> Användarkonton ... där du också kan bestämma behörighetsnivån på resp konto mm...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du ställer behörighet så har du tillgång till utforskaren och du har samma prg för alla användare. Enda skillnaden när du ställer behörighet är att du inte kan installera prg.

Jag vill att det ska fungera som om varje användare har en egen "hårdisk" på sin inloggning.

Om jag säger så här.

 

När ett användarkonto loggar in så ska dom ha sin egen utforskare och sina egna program.

/Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda skillnaden när du ställer behörighet är att du inte kan installera prg.

Nja, det går inte heller att radera filer för andra, vilket brukar vara det största problemet.

 

Du kan ju också använda avancerad fildelning och sätta åtkomstbehörighet på mappar/filer. I XP Pro får man avbocka Använd förenklad fildelning någonstans och i XP Home får man gå till Felsäkert läge för att komma åt den avancerade inställningarna (de fortsätter att gälla när man sedan är i normalt läge). Ställer man in åtkomst så att en användare inte ens har läsrättigheter till en viss mapp så lär användaren inte kunna starta programmet som ligger i den mappen eller se den mappen i Utforskaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om man ändrar förenklad fildelning i mappalternativen?

 

Hur kommer man så att utforskren inte syns för en annan användare?

/Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget som jag har prövat men det bör funka som så att om du sätter behörigheten på filen explorer.exe så att endast vissa användare har rätt att läsa/exekvera den så lär andra användare inte kunna använda den.

 

Eller vad menar du med att Utforskaren inte ska synas?

Att se den spelar väl ingen roll, det viktiga är väl i så fall att inte kunna använda den.

 

Alternativt att du lär ditt barn hur man handskas med datorer. Min son var 6 när han började använda dator på egen hand och på den tiden var det Windows 95 som fanns och där fanns det inte ens några möjligheter att ställa in så att inte alla kunde göra allt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha det som på jobbet där varje användare har sitt eget profil med sitt egen av allting. Ingen annan ska du ska komma åt eller se vilka filer eller program du har.

Hur bär man sig åt då?

/Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag vill ha det som på jobbet där varje användare har sitt eget profil med sitt egen av allting. Ingen annan ska du ska komma åt eller se vilka filer eller program du har.

Hur bär man sig åt då?

 

 

När du skapar lokala konton i XP home får varje användare en mapp under "Documents and settings"... högerklickar du på användarnamnets katalog och väljer egenskaper kan du välja att mappen endast är åtkomlig för den använderna, alt en som har administrativa rättigheter, så väljer du att din sons användarr inte ska ha admin rättigheter kan han ej komma åt dessa profilmappar.

 

De flesta program man installerar läggs under "All users", dvs åtkomliga för samtliga användare, så i dessa fall får du isåfall sätta rättigheter på tex ikonerna i startmenyn så att vanliga användare inte kan ta bort dessa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta program man installerar läggs under "All users"

Man kan ju också flytta genvägarna därifrån till enskilda användares startmeny. Det kan medföra att programmet klagar under avinstallation och genvägarna blir kvar efter avinstallationen.

 

Man kan också installera program så att de ligger under en enskild användares Document and settings i stället för under Program-mappen, då blir de privata på samma sätt som filerna i Mina dokument.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menstartmenyn är väl bara genvägar till programmen? Man kan ju lika gärna starta utforskaren, bläddra sig fram till det program man vill köra och...starta det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...