Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP!


Syrran

Rekommendera Poster

Jag blir galen! Nu har jag snart suttit i två veckor och har försökt få detta att fungera! Har router DI-624+.

När jag går in på wireless på routern så är den enable. Har provat både med och utan WEP. Har provat både med automatisk nyckel och fört in samma nyckel överallt. Jag har nätverkskort Broadcom 54g MaxPerformance 802.11g och om jag bockar ur WEP på den bärbara så så får jag ett meddelande att nätverkskortet inte fungerar utan datakryptering.Nätverkskortet fungerar bra. Jag har Windows XP med sp2 på båda datorerna. Har faktiskt ibland kunnat hitta trådlöst nätverk kortare stunder som vid något enstaka tillfälle försökt koppla upp till, men det trådlösa nätverket har försvunnit direkt.

Får faktiskt meddelande nu att nätverkskabel inte är ansluten någon gång då och då för att direkt efter få meddelande att jag är ansluten till nätverket med 100mb/s. Märker inget glappt i någon kabel här.

Hur som helst så känner jag att det är något jag inte förstår när det gäller nätverk. Ska den bärbara komma till routern först och sedan till den stationära datorn? Eller direkt till den stationära genom att installera trådlöst nätverk där också? Kan ju göra det men vad jag förstår så har jag inget trådlöst nätverkskort i den stationära. Eller behöver jag inget nätverk mellan datorerna för att kunna koppla upp den bärbara till Internet? Det kanske räcker att den bärbara hittar routern och går ut på Internet via den?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag har lite svårt att hänga med i resonomanget så jag ställer en del frågor istället?

 

Har du bredband? Jag förmodar det och du vill använda den från bägge burkarna.

 

Har du den stationära burken kopplad med tråd (LAN)

Har du den bärbara burken kopplad över trådlöst (WLAN)

 

Har du använt guiden som finns i XP?

Vad är det som inte fungerar och vad är det som fungerar.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått det att fungera, har bytt router, uppgraderat till XP sp2 på båda datorerna och så valde jag utan WEP bl.a. Vet egentligen inte vad som riktigt var felet....Men tack för ditt engagemang!:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och så valde jag utan WEP

Valt någon annan kryptering? Eller vill du att ditt trådlösa nät ska vara öppet för vem som helst?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...