Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

pengar till kassan


KarlGunnar

Rekommendera Poster

Jag har startat en enskild firma. Jag har ingen kontant försäljning och kassan (1910) är noll. Om jag nu köper en vara kontant (exvis en programvara) bokför jag ju detta från konto 1910 (kassa), vilket då skulle ge minus i kassakontot. Detta är ju inte speciellt bra.

Nu till min fråga: Hur gör jag rent PRAKTISKT för att tillföra pengar i kassan innan jag köper varor kontant?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du satsar lite startkapital kontant eller tar ut från bankkonto eller bankgirom som firman redan har. du är ju företaget då det inte är någon egen juridisk person, men det kan vara bra att försöka hålla er lite åtskilda pga bokföringen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett om du först stoppar in pengar i kassan eller köper direkt av egna pengar så gör du en privatinsättning.

Stoppar du in 1000 spänn i kassan av egna medel så blir det debet 1000 till kassa-kontot och kredit 1000 till privat-kontot där du bokför egna insättningar och tillskott (skuld från firman till dig).

Köper du för egna pengar borde du kunna bokföra köpet med debet på kontot du normalt skulle ha som motkonto om du köpte med pengar från kassan och även här kredit av ditt privat-konto (istället för kassan)

 

Jag har inte gjort sånt där sen man EU-anpassade bas-kontoplanen så vilket kontonummer det handlar om får du hittta själv :-)

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-19 10:38:02 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du handlar kontant, så kan man säga att du sätter in pengar i företaget, dvs du gör en "egen insättning". Det bli bara krångel om du har ett speciellt kassa-konto, utan använd "Egna uttag" och "Egna instättningar" när du tar ut resp sätter in pengar. Du kan göra så för att du och firman är samma sak, gäller det tex AB så är det en helt annan sak.

 

Givetvis ska du bokföra insättningen mot inköpskontot, men det är ju som vanligt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej!

 

Svaret från Mr Andersson

 

använd "Egna uttag" och "Egna instättningar"

är (som vanligt) den allra bästa rekommendation att efterfölja.

 

Jag vill bara förstärka med ett par exempel, så kanske det klarnar ytterligare en bit:

 

Exempel 1. Om varuinköpet betalades med privata pengar (t.ex. med ett privat kontokort) så ska det bokföras kredit 'egna insättn' (D 4010/K 2018 med den vanligaste kontoplanen)

 

Exempel 2. Om du har ett annat kontokort, knutet till affärsverksamheten,

kan du ibland (bör dock undvikas) använda detta kort för privatkonsumtion, t.ex. på Systembolaget (ursäkta!) - då bokför du detta Debet 'Egna uttag' och Krediterar relevant likvidkonto, t.ex. 1930 (eller närliggande)

Förkortat D 2013 K 1930.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...