Jonas Innala Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Jag håller på och laddar en bildfilstyp och då är varje färg lagrad i 2 byte som ser ut såhär : ARRRRRGG GGGBBBBB.... Så jag tänkte att jag kunde ladda uint8 r,g,b; uint16 rgb; bild >> rgb; r = rgb & 31744; // 31744 = 0b0111110000000000 Men det går ju inte det blir ju fel värde jag kan ju inte få ut bit 1 till 6 (med start från 0) Vad ska jag göra för att få bara dom bitarna? Link to comment Share on other sites More sharing options...
lizardKng Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Bitskifta resultate 10 steg åt "höger"! r = (rgb & 31744) >> 10; [inlägget ändrat 2005-01-19 00:17:27 av lizardKng] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.