Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Externa högtalare och nätverk med router


goettel

Rekommendera Poster

Är ny på det här med bärbara datorer och undrar över några rätt så grundläggande saker.

Ljudet från min bärbara dator är ju rätt burkigt. Kan jag koppla på externa högtalare genom någon utgång på datorn, t ex utgången för hörlurar? Eller är utsignalen där kanske för svag? Har i alla fall ännu inte hittat någon utgång som passar.

Sedan fick jag med en router till min dator. Kan jag med hjälp av den skapa ett nätverk och komma åt mina filer på den stationära datorn utan att gå ommvägen via internet eller liknande?

 

Tacksam för svar till en laptops-novis...

 

/goettel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverk m. router

Javisst kan du skapa ett nätverk hemma mellan datorerna, men du behöver ett nätverkskort till din bärbara trådlöst/sladd,(om det inte finns inbyggt), det beror på vilken router du har.Din stationära dator har säkert ett nätverkskort inbyggt, men de brukar inte vara trådlösa.

 

dexus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routern jag har är en D-Link Airplus G+. Jag har nätverkskort i både den bärbara datorn (trådlöst) och den stationära (ej trådlöst), men är osäker på hur jag kopplar ihop datorerna och hur jag konfigurerar dem. Själva nätverket jag skapar behöver inte nödvändigtvis vara ett trådlöst. Det jag behöver är komma åt filer på den stationära från den bärbara och vice versa.

 

Tack för hjälpen hittills!

 

/goettel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Windows XP på någon av datorerna så kan du börja med att läsa i Hjälp och support - Nätverk, där finns det mycket information om små nätverk för hemmet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Med risk för att bli lite tjatig här...

 

Om du väljer att köra ett trådlöst nätverk, se då till att säkra upp det. Det finns mängder av trådar här på eforum som har handlat om det, t ex:

 

http://search.idg.se/eforum/default.asp?allaSajter=true&eforum=true&soktext=tr%E5dl%F6st+s%E4kerhet&rubrik=&skrivetav=&startyear=1995&startmonth=01&startday=01&endyear=2005&endmonth=01&endday=20&allaSajterCheckbox=on&sortera=relevans

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag lyckats starta upp det trådlösa nätverket med min DI-624+. Men när jag aktiverar WPA-kryptering på routern så lyckas jag inte komma in på nätverket med den bärbara datorn. Om jag har WEP aktiverat så frågar ju nätet efter näterverksnyckeln när jag försöker ansluta, men inte med WPA. Hur kommer jag då in på nätet med den bärbara datorn?

 

Och hur stoppar jag utsändningen av SSID, som ju talas om här på forumet att jag bör göra? Kan inte hitta den inställningen på routern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...