Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WLAN?


Fattig Student

Rekommendera Poster

Fattig Student

Jag är väl vad man kan kalla en "newbie" när det gäller datorer. På min dator har jag ett trådlöst nätverkskort, men detta borde väl fungera även utan ett "trådlöst nätverk", d.v.s. med vanliga nätverkskablar?

Sen undrar jag också var eller hur jag får reda på min IP-address, och om denna är nödvändig under ett LAN (jag skall snart spela mitt första!).

Jag har också en fråga angående internet. Jag bor ute på landet, och har ej tillgång till bredband. Jag har endast ett vanligt 56kbs modem, men problemet är att varje gång jag går ut på internet startas automatiskt windows update, vilket jag inte kan stänga av. Detta leder till orimligt slöa hastigheter, så min fråga är: hur stänger jag av windows update? (internetet är obrukbart, det skulle t.ex. ta ca 12000 minuter att uppdatera mitt Virusskydd!!!)

 

Tack på förhand!

 

P.S. Vad är viktigt att ha med sig vid ett LAN?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det brukar finnas (har inte vart med om att det inte finns det) ingång för vanlig TP-kabel också..

 

Antar att du får reda på din IP-adress via DHCP, det enda du behöver göra är att gå in under nätverksinställningar--> TCP/IP och välja "Erhåll IP-adress automatiskt" så kommer du bli tilldelad en IP-adress av servern.. Hur bra som helst!

 

Windows Update kan du stänga av om du går in i "Kontrollpanelen" och (om du har XP SP2 ) till "Säkerhetscenter" Där finns en ikon för att ändra automatiska uppdateringar, du kan välja att inte hämta dem automatiskt.

 

//J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det tar 12000 minuter för att hämta virusuppdateringar kanske det finns anledning att oroa sig över om datorn är smittad av nåt skumt..

Maskar som pumpar ut anslutningsförsök genererar enormt mycket trafik.

Det skall normalt inte vara omöjligt att hämta hem uppdateringar från Windows Update via modem om man har lite tålamod, och vi inte pratar om servicepacks och senaste Media Player ex.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...