Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går det att byta Bios från Dell's till Intel?


iznogood

Rekommendera Poster

Vad tror ni om det, eller kommer jag aldrig mera att kunna starta datorn?

 

Anledningen är att mycket är spärrat i Dells bios, jag vill ha möjlighet att kunna ändra, ialla fall läsa av fläkthastighet samt temperatur.

 

(Dell Dimension 8400)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte så mycket möjligheter i Intels biosar heller... Jag skulle bara uppdatera min bios och jag fick mycket problem!!! Så håll dig till den biosen som fungerar, det är jobbigt när allting börjar strula.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det stämmer men jag läste någonstans att i Dell-datorer saknas det givare (mätare) för temperatur och i så fall hjälper det ju inte att byta BIOS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara helt idiotiskt av Dell att inte ha med temperaturmätare, eftersom det blir en överhettning så får Dell stå för kostnaderna om datorn är max 1 år... (Kan bli problem att få Dell att stå för kostnaderna om datorn är mellan 1-3 år)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...i Dell-datorer saknas det givare (mätare) för temperatur och i så fall hjälper det ju inte att byta BIOS.

Har själv en Dell (Dimension 4100) och det tog lite tid innan jag förstod varför inte de tempprogram jag installerade, inte visade temp och fläkhastigheter. Moderkortet har inga tempsensorer. Det kom jag fram till genom att kolla på Intels hemsida. Moderkortet fanns i två (minst) varianter, med och utan sensorer. Dell valde det utan, snikvarianten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om det inte finns någon tempsensor hur kan då fläkten gå upp i hastighet när jag kör tunga program som t ex HL2, Pirates eller om jag haft datorn på hela dagen och sedan öppnar ett par webbläsarfönster samt mailen. På något sätt måste den ju känna av temperaturen eller...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...