Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Senast ändrad"


.sun

Rekommendera Poster

Jag skulle behöva få in en "senast ändrad"-rad på ett antal ASP-sidor. Sidorna består av en rad tumnagelsbilder, och det datum som ska stå efter "senast ändrad" är alltså det färskaste datumet bland alla bilder på sidan. Sidans egna ändringsdatum är alltså inte av intresse, då det inte alltid sammanfaller med senaste ändrade bild.

 

Jag försökte för länge sen att laborera med fso.DateLastModified, men lyckades aldrig plocka ur den absolut färskaste filen ur en mapp, så jag gav upp. Nu har däremot önskemålet dykt upp på nytt, så nu skulle jag verkligen vilja se en lösning på detta.

 

Någon som har ett förslag? Jag gissar att någon här i världen redan löst problemet, men med Google lyckas jag bara hitta lösningar för att visa ASP-sidans datum. Och det är ju inte av intresse.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här borde fungera:

newest = [GRÅ]"1970-01-01 00:00:00"[/GRÅ]
mydir = [b]Server[/b].MapPath([GRÅ]"/images/"[/GRÅ])
[color="#0000ff"]Set[/color] fso = [color="#0000ff"]CreateObject[/color]([GRÅ]"Scripting.FileSystemObject"[/GRÅ])
[color="#0000ff"]Set[/color] f = fso.GetFolder(mydir)
[color="#0000ff"]For[/color] [color="#0000ff"]Each[/color] f1 [color="#0000ff"]In[/color] f.Files
[color="#0000ff"]If[/color] [color="#0000ff"]DateDiff[/color]([GRÅ]"s"[/GRÅ], f1.DateLastModified, newest) < 0 [color="#0000ff"]Then[/color]
newest = f1.DateLastModified
[color="#0000ff"]End[/color] [color="#0000ff"]If[/color]
[color="#0000ff"]Next[/color]
[b]Response[/b].Write([GRÅ]"Senast ändrad "[/GRÅ] & newest)

mvh

Olle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar ju så snyggt! Skulle dock vrida om kulorna på det nötet hos Sun som bestämt att svenska LCID inte ska stödjas i ChiliASP. Vill inte ha amerikanskt datumformat! (Sen vore det ju ännu mer toppen om DateLastModified inte ändrades bara för att man tankar upp filen till servern, men det är en bagatell i det stora hela).

 

Återigen supertack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...