Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

unable to verify address (in reply to MAIL FROM command)


Patrik.S

Rekommendera Poster

Har problem att skicka mail till Telia, tittar man i smtp loggen så går mailet vidare utan problem men får detta felmeddelande. Det konstiga är att vi kan skicka mail till vissa adresser men inte vissa.

 

******@m1.161.telia.com den 2005-01-18 13:48

Meddelandet kunde inte levereras av e-postsystemet av okänd anledning. Kontrollera mottagarens adress och försök skicka meddelandet igen. Om det fortfarande inte kan levereras, kontakta systemadministratören.

< mailj.telia.com #5.0.0 X-Postfix; host pne-smtpin1.skanova.net[81.228.11.99] said: 553 <*****@fhs.mil.se> unable to verify address (in reply to MAIL FROM command)>

 

Vi har Exchange2000 och skickar mailen via en smarthost Trend IMSS 5.5

Är det någon som kan veta vad detta beror på?

 

 

 

Tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan det vara så att Telia har nått "fel" i sitt spamfilter? vad jag vet är ju telias port 25 "låst".. men eftersdom du kan skick atill vissa så är det underligt.... mil.se är ju trots allt militären om jag inte har helt fel.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Ett snabbt telnet-test visar på att det är deras system som inte accepterar epost från er domän. I och med att jag telnet:ade och fick samma fel så kan du utesluta problem med Exchange-servern iaf. Testa själv genom ex:

 

telnet pne-smtpin1.skanova.net 25

helo "din maskins adress"

 

och sen

 

mail from:<test@fhs.mil.se> jämfört med ex:

 

mail from:<test@domain.com>

 

Jag hittade inget direkt onormalt i DNS-publiceringen av din domän, dock så saknar din mailserver reverse-dns. Enligt DNS är nadec.fhs.mil.se (130.242.58.52) ansvarig för er epost, men slår du i sin tur upp den ip-adressen får du inget svar. Be den som har hand om DNS-zonen för ip-rangen att lägga in en reverse-dns pekare för ip-adressen i fråga (tillbaka till nadec.fhs.mil.se) så skulle jag tro att det fungerar bättre. Ganska vanligt att att epostservrar gör såna här rudimentära tester.

 

// Johan

 

[inlägget ändrat 2005-01-21 03:15:30 av Johan Sandqvist]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara meddela att felet låg hos Telia och dom har nu löst detta.

 

Själva orsaken verkade höra hemma med stormen i Västsverige.

 

Tack till er som tog er tid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...