Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förbättringsförslag KOD-taggen


fhe

Rekommendera Poster

Finns det möjlighet att göra KOD-taggen lite "power-user aware"?

Jag skulle då och då uppskatta möjligheten att låta KOD-taggen vara utan den syntax-highligting som är default för resp. forum.

Behovet förekommer t.ex då man skriver javascript-kod som komplement till php-kod i php-forumet eller när ASP och javascript blandas i samma inlägg. Det kan också vara så att man (som nyss när jag klistrade in ett utdrag ur en httpd.conf i PHP-forumet) helt enkelt vill ha KOD-innehållet helt utan syntax highlight.

 

Om jag gjorde implementationen och ville välja den lättaste vägen att uppnå det (dvs inte den snyggaste) så skulle jag förmodligen göra det inspirerat av BBCode ungefär så här:

 

[ KOD] highligting som den är default i forumet [ /KOD]

[ KOD=]Ingen syntax highligting alls[ /KOD]

[ KOD=C]Highligtning enligt mallen för C-kod[ /KOD]

[ KOD=JS]Highligtning enligt mallen för javascript-kod[ /KOD]

osv.

om det idag hanteras med regexpar så skulle en:

/\[KOD\]/ isf förmodligen bli en /\[KOD(=?)([A-Z0-9]*)\]/ eller nåt (regexpen går att krympa men hur beror lite på vad motorn i fråga klarar).

 

Borde bli relativt lätt att använda om man bara kan presentera en lista på vilka kod-definitioner som finns (och vad de heter) i "så fungerar eforum".

 

ps.

Att man vill ha "(=?)([A-Z]*)" och inte bara "=?([A-Z]*)" är (om någon undrar) för att kunna skilja på [ KOD=] och [ KOD]. Ovanstående regexpar tar inte hänsyn till case-okänslighet och sånt, det får implementatören fixa :-)

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-18 10:49:28 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det möjlighet att göra KOD-taggen lite "power-user aware"?

 

Håller med helt och hållet! Förutom att färgkodningen som sagt blir förvirrande konstig, när man lägger in kod i "fel" språk i ett forum, så blir viss kod dessutom icke-funktionell. Exempel på det senare är när case-sensitive kod postas i ex. ASP/VBScript-forum. Dess kodning tenderar att kapitalisera keywords, vilket gör ex. Javascript felaktiga ("function" blir "Function" osv.)

 

En annan ofta efterfrågad funktionalitet som bör fungera oavsett inom KOD-taggar är att inte använda gif:ar för @.

 

Nu har ju Erik fått fler ansvarsområden på IDG vad jag förstått, så det kanske saknas resurser att fixa till allt detta. Jag ställer gärna upp igen och hjälper till om det behövs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Hej!

Jag kan ta bort @ i kodtaggen ganska omgående.

 

Jag skulle även kunna skicka källkoden till färgkodningskomponenten till dig Anjuna.

 

Jag har som sagt tyvärr fullt upp med några andra projekt här på IDG.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle även kunna skicka källkoden till färgkodningskomponenten till dig Anjuna.

 

Gör så, så ska jag se vad jag kan klura fram. Vi behöver dock lite mer input i den här tråden om vad bästa lösningen är. fhe:s förslag är kanske det enda realistiska, även om jag har svårt att se att sporadiska användare någonsin skulle använda denna variant. (Svårt nog att få taggarna att användas överhuvudtaget som det är)

 

Kanske en variant är att utöka KOD-knappens funktionalitet med en dropdown med alternativ ("Ingen färgkodning","C","JS","VB","SQL" ...)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fhe:s förslag är kanske det enda realistiska, även om jag har svårt att se att sporadiska användare någonsin skulle använda denna variant.

Jag räknade nog inte heller med att någon vanlig användare skulle använda det, jag såg det mer som en bonusfeature för oss "ovanliga" samt eventuella hjälpsamma moderatorer.

Kanske en variant är att utöka KOD-knappens funktionalitet med en dropdown med alternativ ("Ingen färgkodning","C","JS","VB","SQL" ...)?

Det skulle kanske kunna vara ett bra komplement (dvs att låta denna avancerade kod-knapp generera markup enligt tidigare förslag eller något snarlikt). Själv använder jag sällan knapparna och uppskattar därför om det blir relativt lättskrivet utan knapp, dessutom kan det vara bra att kunna ändra språk från default till något annat i efterhand (om man t.ex är en moderator som vill rätta till så att det case-känsliga scriptet fungerar trots att någon postat det i ASP-forumet).

 

[inlägget ändrat 2005-01-18 19:24:44 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uppskattar därför om det blir relativt lättskrivet utan knapp,

 

Jag avvaktar tills jag får koden från Erik, men en tanke vore ju att utöka med flera KOD-taggar, döpta enligt ex. [ JS ], [ VB ], [ SQL ] osv. Enklare att komma ihåg och snabbare att skriva in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan ofta efterfrågad funktionalitet som bör fungera oavsett inom KOD-taggar är att inte använda gif:ar för @.

Med risk för att ramla ur ämnet in i något webdesign/spam/whatever-forum:

 

Har suttit och kodat lite på ett hobbyprojekt de senaste veckorna och kommit fram till att det förmodligen är "gott nog" att byta ut "@" mot

<script type="text/javascript">
document.write('@');
</script>
<noscript>(a)</noscript>

Det finns naturligtvis en liten risk att någon spamharvare någonstans faktiskt har javascript aktivt men jag har inte hört om någon sådan än.

 

Antingen har jag helt fel och det är jättekorkat (då får någon gärna berätta det) eller också kanske det skulle kunna vara ett alternativ här med.

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-18 19:36:28 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men en tanke vore ju att utöka med flera KOD-taggar

Kanske det, även om jag har svårt att tänka mig [c++] eller [c#] som tag.

Fördelen med en kod-tag som är smartare skulle kunna vara att det blir lättare att lägga till nya färgkodningar (typ en rak mappning mellan namn och xml-fil). Men jag har ju inte heller en aning om hur koden ser ut så jag håller käften tills vidare :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...