Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Email + IIS4


Per Haglund

Rekommendera Poster

Per Haglund

Hej!

Nån som vet hur jag med hjälp av IIS 4 och ASP kan skicka ett mail från ett formulär, samtidigt som jag lägger in data i en databas?

 

 

(databasbiten har jag redan fixat, det är mailbiten jag inte vet hur jag ska göra)

 

Mvh Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Japp ladda ner en mailcomponent och kör den på samma sida som du lägger in data i databasen.

 

Själv använder jag mig av JMail som är gratis från.

http://www.dimac.net/

 

- Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Haglund

Magnus:

 

Precis som ditt svar presenterades här så hade jag laddad ner jmail.

 

men nu har jag ett problem med jmail, jag får det bara att fungera korrekt om mottagaren av mailet använder sig av samma smtp-server man har ställt in, ex har jag smtp.home.se inställt funkar det bara att skicka mail till home.se-adresser, har jag mailbox.passagen.se inställd går det bara att skicka till passagen-adressen osv....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Det problemet har jag aldrig råkat utför...

 

fast jag vet att om du inte använder en egen smtp-server (vilket ti kan installera i nt,win2000) utan använder dig av typ telias, tele2 så finns det restriktioner hur du får skicka mail, eftersom de inte vill att deras servera skall användas för att skicka spammail...

 

Så mitt förslag är att installera en smtp-server på din egen maskin, se till så att det bara är din maskin som får skicka mail från den och använde sedan den som smtpserver.

 

- magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Haglund

Hej igen

 

Vi har en mail-server på företaget, men det är inte konfiggad så att man kan

komma åt den via pop, jag försökte med ipadressen till den men det funkade

inte heller, men hur gör jag för att installera en smtp-server bara för detta

ändamålet?

Servern är en NT4

 

Mvh Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ungefär samma lösning och det fungerar. Men jag var tvungen att ange porten också, när jag angav smtpserverns ip, bara ip:t fungerade inte. Alltså typ:

 

JMail.serveradress = "192.168.0.1:25"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

På skivan OptionsPack 4 så säger du att du vill lägga till komponenter och kryssar för smtp-server.

 

Du skall sedan få upp en icon som föreställer en smtp-server i MMC hanteraren för IIS.

 

Sen är det bara att höger klicka och läsa hjälpen.

 

Svårt att ta det på mail så här, fråga support på företaget så hjälper de nog till.

 

- magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Haglund

Förlåt om jag är jobbig, men jag gick till servern och startade installationsprogrammet, och fick följande meddelande:

 

The Microsoft Exchange Internet Mail Service has been installed on this server. Because it is not possible to run both it and the Microsoft SMTP Service from the Windows Nt 4.0 Option Pack on the same server, the Microsoft SMTP Service will not be installed. If you wish to install it, delete the Internet Mail Service from Microsoft Exchange and reinstall the Windows NT 4.0 Option Pack

 

Jag vet inte hur det påverkar den befintliga email-konfiggen om man skulle ta bort denna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Haglund

hmmm....nu har jag pratat med systemadministratören, och firman använder sig av Internet Mail, alltså kan jag inte ta bort det...

 

hur 17 ska jag nu göra???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Hej Per!

Du kan söka i MSDN Online efte nån som heter CDONTS eller CDO. Du kan använda både den SMTP server som kommer med OP eller en Exchange server om du på nån anledning blir forhindat att använda den. Mer infoe finns på följande länkar:

 

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?URL=/library/psdk/cdo/amsmtp_538l.htm

 

Om du väljer att vissa TOC så kan du navigera. Det finns en helr del som man kan göra med just bara CDO så det är bara att läsa och prova

Tackar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snackade med en Exchange konsult angående det problemet, och det går att komma runt det. Minns bara inte hur :(

Har du testat att stänga tjänsten/alla exchangetjänster under installationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Haglund

Tack alla för era kloka svar, men jag har valt att gå runt problemet på ett annat sätt nu, jag kör jMail, använder home.se:s smtp-server, skickar mailet till home.se-adress som har en automatisk vidarebefodring till den mail-adress som jag vill att det ska komma till.

 

Kanske inte den bästa lösningen, men det får duga

 

Mvh Per Haglund

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...