Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny burk + Win2000?


Goof

Rekommendera Poster

Har äntligen lyckats skrapa ihop tillräckligt med pengar för att kunna köpa mig en ny burk och byta ut den gamla som har tjänat mig troget under 4 års tid...

 

Dilemmat är ju det här med vilket Windows man ska välja, jag vill fortsätta använda Windows2000, dels för att jag har testat XP och gillar 2k bättre, men också för att jag inte har lust att bränna ännu mer pengar på att köpa ett nytt OS.... och Linux tänker jag inte ge mig på då jag inte är direkt intresserad av att lära mig ett nytt system.

 

Då är ju frågan, vågar man köra på 2k trots att det i dagsläget är år 2005? eller kommer det att vara hopplöst uråldrigt och sluta släppas uppdateringar etc, håller det ett par år till tror ni?

 

Sen, oavsett vilket jag väljer så var det ju det här med nyinstallation, var så längesen jag installerade Windows så att jag glömt det mesta vad man bör göra och så vidare. Ser gärna tips på nån bra sida där det står ALLT vad man bör tänka på vid nyinstallation.

 

Det jag själv kan komma på är ju att partitionera disken med OS'et så att man har en partition bara för systemet... sen kan man ju ghosta den när man har fått en hyfsat fungerande installation. Installera brandvägg och liknande innan man kopplar upp sig också... men nåt mer kommer jag inte på, så jag är tacksam för tips om det mesta inom detta :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej kör på med win 2000 bara, här finns en beskrivning med bilder om hur du gör:

 

http://www.windowsreinstall.com/install/win2k/installw2k/page1.htm

 

du är helt rätt ute dvs installera allt det väsentliga såsom os, officepaket, acrobat reader, winzip, antivirus, mjukvarubrandvägg, nyaste drivrutinerna plus uppkopplingen mot nätet, sedan gör du en ghost av detta som en framtida backup.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen Goof!

 

Glömde ta med uppdatering av operativsystemet från microsoft update, men det visste du nog redan.

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är ju frågan, vågar man köra på 2k trots att det i dagsläget är år 2005? eller kommer det att vara hopplöst uråldrigt och sluta släppas uppdateringar etc, håller det ett par år till tror ni?

All support till 30/6 2005 och därefter säkerhetsuppdateringar till 31/3 2007 enligt den här sidan:

http://www.microsoft.com/windows2000/support/lifecycle/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...