Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IDE Brännare och DVD spelare


Mikael Österlund

Rekommendera Poster

Mikael Österlund

Jag funderar på att köpa mig en IDE Brännare... Dock har jag en DVD spelare (Creative 2x) som sitter som master på andra IDE porten... Vållar detta några problem? Skall jag kanske satsa på en SCSI brännare istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp SCSI om du har råd.

Då kan du senare ansluta fler enheter utan att dina IDE kanaler tar slut.

SCSI belastar systemet mindre oxå.

 

Jag har också hört att risken för misslyckade bränningar är större om man har en IDE brännare, har dock ingen erfarenhet av dem. Detta kanske inte är fallet nu för tiden med de nyaste IDE:arna. Jag köpte SCSI i alla fall.

 

Det där med master och slave brukar stå i installationsanvisningarna till brännaren hur du skall konfigurera. Oftast skall brännaren vara slave till HD:n på första IDE kanalen (primary slave) så din DVD kan nog sitta som den gör.

 

Fundera oxå på om du verkligen behöver en "re-writeable"-brännare. Skivorna kostar ju en hel del jämfört med vanliga engångs. Jag själv satsade på en SCSI CD-R. En vanlig skiva kostar ju bara runt 10 kr (jmf med rw på ca 100 (?)). De flesta nya IDE har iof rw-teknik, men ändå, om du skall ha SCSI så brukar de utan rw vara billigare.

 

Har du läst Maxidatas test av brännare?

HP 8100i vann. Dock testade de endast IDE och med rw-teknik.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Bergdahl

Har själv en 4X yamaha IDE brännare som jag är väldigt nöjd med. Har på IDE 0 HD och på IDE har jag brännaren som master o DVd som slave. Funkar bra men om jag vill dra en Cd till Cd copy så går inte det om brännaren o DVD sitter på samma IDE kanal. Hade dock förut DVD som slave på IDE 0 och då funkade det utmärkt. fördelen med Yamaha mot övriga är att det har 2 mb minne inbyggt mot dom andra som brukar ha 1 mb, på så sätt slipper man det vanliga felet med " buffert underrun ". Om pengar inte är ett problem tycker jag ändå att du skall satsa på en scsi brännare pga att du har det lättare att uppgradera med mera hdiskar o ovrigt. Har en kompis som har Plextors nya 8X-20R som har ett minne på 4 mb inbyggt. Bränner en skiva på 9 minuter.

Tänka bara på att ha ett bra scsi kort. Plextor brännaren kostar runt 5000 inkl moms i sverige.

 

En sak till. Skit i CD-RW pga att man använder inte det så mycket i verkligheten.

 

MVH Anders Bergdahl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Isaksson

Om du vill ha en schysst brännare till bra pris så köp en Compro 4/8x, den kostar ca 3000:- inkl moms och PCI SCSI-kort. Jag har brännt ca 20 skivor utan problem och trots att den "bara" har 1 MB buffer har problem aldrig uppstått. Jag håller med Anders Bergdahl om att RW inte är till så stor nytta. En sak till... Det är klart att det är skoj med en brännare som bränner i 8x men då får man väl pröjsa mer än 10:- per skiva eller fungerar de billiga i 8x? Jag har nämligen hört att man behöver andra skivor om man skall bränna i sådana hastigheter. Och är man inte ruggigt stressad så klarar man nog av att vänta 18 minuter på en skiva...

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Bergdahl

Dom skivorna som man behöver för att bränna i 8X är inte dyrare än andra. Det finns ett antal märken som klarar av det. Att du inte har några problem med din brännare med 1 mb är pga av du har scsi och där är det extremt sällan man får dom problemen.

 

Sen är det ju inte nödvändigt att kunna bränna med 8X men det beror ju på hur mycket man behöver bränna ut.

 

MVH Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Isaksson

Hej Marco,

Jag använder programmet som följde med (jag köpte retail-paketet) Adaptec Easy CD-Creator 3.01d(422). Vad har du för slags problem?

Deskpro 6300 vad har den för specar?

Köpte du paketet eller köpte du din brännare löst?

Isf vilket SCSI-kort har du?

Vilken version av CD-Creator har du?

 

/Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Robert Kristensson2

Om man bränner i högre hastigheter dras kvalitén på skivorna ner. Detta medför lägre avläsningshastigheter. Med andra ord, använd 2x när du har tid, det betalar igen sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

Om du har DVD och brännare på samma sladd kommer det med största sannolikhet att skita sig. Kör aldrig källa och destination på samma kabel. Om du kör brännaren på sekundär (rekommenderas starkt) bör du således använda antingen HDD på primär eller CD/DVD-läsare på primär för att lyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...