Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lång tid att avsluta Windows!


danh35

Rekommendera Poster

Hej igen!

 

Jag försöker att lista ut varför det plötsligt börjat ta så lång tid att avsluta Windows XP. Har installerat Nero och Ghost 9.0 idag och misstänker starkt att något i dessa program har påverkat saken eftersom problemet inte fanns igår. Är det någon som vet hur man kan ta reda på vilken/vilka processer som Windows har svårt att avsluta och/eller vad som kan tänkas orsaka detta långsamma avslut? Logon "Windows avslutas" visas i ca 20 sekunder innan datorn stängs av/startar om. Antar att 20 sekunder är ett time-out värde för hur länge en process får på sig att avsluta.

 

 

EDIT: Det går dock lika snabbt att starta upp datorn fortfarande.

[inlägget ändrat 2005-01-16 17:16:17 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia! Kan jag utan risk för "skador" testa att avsluta i princip vilken process som helst innan jag avslutar Windows?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte lämpligt att avsluta vad som helst. Det var därför jag skickade med länken så kan du slå upp dina processer och se vilka som hör ihop med Nero och Ghost så att det är just de som du avslutar och inte någon väsentlig Windows-process.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, med Nero följer ju något som heter InCD vilket verkar vara aktiverat för jämnan. Har du eller någon aning om man kan stänga ner detta utan vidare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, med Nero följer ju något som heter InCD vilket verkar vara aktiverat för jämnan.

Ta bort den raden i registret enligt Seppos nyckelväg:

 

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion

\Run

 

Men jag är tveksam till att det gör någon skillnad i tiden att avsluta Windows. Har själv InCD som autostart, men Windows avslutas mycket snabbt i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag är tveksam till att det gör någon skillnad i tiden att avsluta Windows.

 

Nej det verkar vara något annat. Hmm.. har ingen aning om vad som hänt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon ghost-process?

dbserv.exe, GhostStartService.exe, GhostStartTrayApp.exe, ngctw32.exe, ngserver.exe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon ghost-process?

 

Nej ingen av dessa hittar jag. Däremot körs något som heter PQiSvc.exe vilket nog har med Ghost att göra (PowerQuest) eftersom jag har för mig att Symantc har köpt upp PowerQuest.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara ominstallatin av Windows som avhjälper sådana här problem kanske? Jag hade hoppats på att slippa det just nu eftersom jag nyss har gjort det. Men det verkar ju knepigt att felsöka sånt här. Inte för att det spelar så stor roll att det tar lite tid att avsluta Windows, det är ju mer misstanken om att något inte riktigt fungerar som det ska som gör att jag gärna vill komma till rätta med "problemet". 20 sekunder tycker jag är lite lång avslutningstid med tanke på att det kanske bara har tagit max 10 sekunder tidigare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tryck Ctrl + Alt + Del innan du klickar på att stänga datorn. Då kan du se vilken process som hänger kvar under fliken Processer. Kanske du provat?

 

Kolla här också:

 

http://aumha.org/win5/a/shtdwnxp.php

 

SHUTDOWN WORKS, BUT IT’S REAL SLOW

 

[log]1. If it appears that Win XP is not shutting down, give it some time. Some users report a minute or longer for shutdown to visibly start. Generally, this is a consequence of software that is running when shutdown is attempted. It also may have something to do with particular hardware. If you experience this problem, be sure to close all running programs before attempting shutdown and see if this solves your problem. If so, then you can determine, by trial and error, which program(s) are involved.

 

 

2. Newsgroup correspondent “Sarah” provided one specific solution for this. In Control Panel | Administrative Tools | Services, stop the Nvidia Driver Helper service. (You can also get this by launching SERVICES.MSC from a Run box.) Many other newsgroup participants quickly confirmed that this solved this “extremely slow shutdown” problem for them (it’s the most successful solution for this problem to date). According to correspondent Gan Ming Teik, downloading and installing the new version 23.11 Nvidia driver also solves this problem.

 

 

3. Correspondent Ron Spruell found that disabling the Terminal Services service reduced his shutdown time from over 2 minutes (hanging at the “Windows is shutting down” screen) to about 10 seconds. To disable Terminal Services, follow the steps in the prior paragraph for launching SERVICES.MSC. Please note that Terminal Services is required in Windows XP for running Remote Assistance, Fast User Switching, and (in XP Pro) Remote Desktop.

 

 

4. Correspondent Graeme J.W. Smith reported a more obscure cause of slow shutdown: In Win XP Professional, the Group Policy Editor has a security option to clear the pagefile at system shutdown. The same setting also forces the hibernation file to be wiped at shutdown. These processes take long enough that users may think that shutdown has hung. To change the setting, click Start | Run, type GPEDIT.MSC, click OK. Drill down to Computer Configuration | Windows Settings | Security Settings | Local Policies | Security Options. In the right pane, find “Shutdown: Clear virtual memory pagefile.” NOTE: Since someone actually has to have set this policy, the problem will be pretty rare, but is worth mentioning. However, Forum participant “roadrunner” reported that the personal security app Privacy Eraser automatically enables “Clear virtual memory pagefile,” and, therefore, may be the cause of a slow shutdown.

 

 

5. The Gear Software Security Service (GEARSEC.EXE), which enables iTunes for Windows to read and burn CDs, has been reported by many users to cause Windows XP to hang at the “Windows is shutting down” screen for as long as 20-30 seconds. WORK-AROUND: Stop the service prior to shutdown. One way to to this (suggested by “Thornburgh”) is to create a batch file with the one line net stop gearsecurity. You can either launch this batch file manually, or (in Win XP Professional) use GPEDIT.EXE) to specify this batch file as the shutdown script (under Computer Configuration | Windows Settings | Scripts | Shutdown). Gear Software’s forum has a thread on this issue here. (Tip from correspondent “Andy”)

 

 

6. MS-MVP Gary Thorn discovered that the Event Log can slow down Win XP shutdown. Disabling event logging removed the slowdown. If this works for you, then the real troubleshooting begins: finding out, by trial and error, what item that is being logged is causing the actual slowdown. (In Gary’s case, the Telephony service was causing the problem.) To disable the Event Log, launch the Services console as detailed in No. 2 above, and disable Event Log (right-click on Event Log, click Properties, under Startup Type select “Disabled”).

[/log]

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-16 19:39:04 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PQiSvc.exe kan jag inte hitta på internet det borde gå om det var en vanlig process som de jag skrev ner i förra inlägget. Om du skrev ner rätt så är det ett indicium på otrevligheter, eftersom många sådana använder slumpmässiga namn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, jag skrev tyvärr fel namn. Den heter PQV2iSvc.exe. Denna finns på den länkt du gav tidigare i tråden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan, jag tror att du är nära att lösa mitt problem!! I det inlägg du publicerade står det

 

The Gear Software Security Service (GEARSEC.EXE), which enables iTunes for Windows to read and burn CDs, has been reported by many users to cause Windows XP to hang at the “Windows is shutting down” screen for as long as 20-30 seconds.

 

Denna process har jag. Frågan är nu. Vågar jag stänga denna innan jag stänger av datorn? Vilket av Nero och Ghost kan ha installerat den? Jag har inte iTunes på datorn i alla fall.

 

Edit: Stänga av för att testa om det är den processen menar jag förstås. Det kan ju tydligen få svåra följder att stänga "fel" processer.

 

[inlägget ändrat 2005-01-16 20:57:26 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket av Nero och Ghost kan ha installerat den? Jag har inte iTunes på datorn i alla fall.

Har du DVDXcopy? Tror att man får gearsec.exe med det också. För övrigt tycks det vara drivers CD-RW.

Finns den i msconfig och Autostart? Bocka i så fall ur och se om det blir någon skillnad. Den finns ju sedan kvar i msconfig ifall du behöver aktivera igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns den i msconfig och Autostart?

 

Den finns inte här utan jag måste nog stoppa den under tjänster. Om jag vågar...

 

Jag har inte installerat DVDXcopy, om det inte är ett program som ligger inbakat i Nero Suite som jag installerade i dag. Hör detta program till Nero eller är det något helt annat fristående program?

 

Har också hittat lite på nätet om att den kan höra till Ghost 9.0. Har du denna tjänst, du hade ju Ghost 9.0?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du denna tjänst, du hade ju Ghost 9.0?

Jag har redan hunnit ta bort Ghost 9.0 från autostart, men inte i msconfig utan jag raderade i registret. Därför finns det inte kvar i msconfig så att jag kan bocka i igen.

Men om du talar om för mig hur jag ska få Ghost att autostarta, kan jag se om jag får den tjänsten.

 

Gearsec.exe har jag i C:\Windows\system32 mappen.

[inlägget ändrat 2005-01-16 21:31:27 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också tagit bort det från autostart men ändå har jag tjänsten, så då är det tydligen Nero som lagt dit den.

 

Men om du talar om för mig hur jag ska få Ghost att autostarta kan jag se om jag får den tjänsten.

 

Har glömt vad nyckeln hette, men jag tog själv en kopia så jag kan återställa den. Dock ser jag ju inte vad du ska skriva dit för registervärde från den backupfilen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppade tjänsten gearsec.exe och vad händer. Jo, PROBLEMET BLIR LÖST! Nu tog det 5 istället för 20 sekunder.

 

Ett jättetack till dig Stefan!

 

Frågan är om denna process är nödvändig att köra och till vad den används. Blir inte klok på det jag hittat hittills på nätet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade följande på Symantecs hemsida:

 

 

Installation

------------

- The following is a list of files that are installed

outside the default folder location where the software

is installed. All of these files are removed during an

uninstall of the software.

 

> (Windows 2000) <system_drive_letter>:\WINNT\system32

(Windows XP) <system_drive_letter>:\WINDOWS\system32

GEARAspi.dll

Gearsec.exe

(The two files above are by the GEARAspiWDM driver.)

EventMonitors.dll

 

 

Så uppenbarligen är det Ghost 9.0 som lagt dit eländet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tog det 5 istället för 20 sekunder.

Roligt att det löst sig. För mig tar 6 sekunder i mina båda system.

 

Frågan är om denna process är nödvändig att köra och till vad den används.

Verkar inte så.

Själv har jag alltså den inte som process, men väl som ett program i system32 mappen på min C-partition svenskt XP, Ghost (ej autostartande), iTunes, ej Nero.

På D-partition engelskt XP, ej Ghost 9, ej iTunes, men Nero InCD, finns inte gearsec.exe.

 

Så uppenbarligen är det Ghost 9.0 som lagt dit eländet.

Ser så ut.

Tror inte jag ska lägga till att Ghost ska autostarta igen. Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner X-setup http://www.majorgeeks.com/download4083.html

 

Väl installerat så kan du ändra så att program helt enkelt avslutas omedelbart och program som hänger sig likaså. Inga väntetider på att olika saker ska stängas vid stängning av datorn.

 

Jag stänger datorn på några sek bara. Om det skulle vara skadligt att stänga något program ögonblickligen istället för att vänta på att det ska avslutas själv vet jag inte men att sitta där och vänta... nej tack!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som gearsec.exe ger tredjeparts program möjligheten att bränna cd'n och dvd'n, om ni båda har denna pga av ghost 9 så verkar den inte finnas hos mig och jag har ghost 2003.

 

 

It is a driver for CD-RW, released by GEAR software and used by iTunes and some other software to providing support for burning CDs, and usually installed on Windows XP as a service. Its default location is "%SYSTEMROOT%\system32".

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag alltså den inte som process, men väl som ett program i system32 mappen på min C-partition svenskt XP, Ghost (ej autostartande), iTunes, ej Nero.

 

Jag vet inte vad som drar igång den, men jag tänker sätta processens startmetod till manuell. Eventuellt så kan man ju sätta igång den de gånger man ska använda Ghost (om man kommer ihåg det :)).

 

Men precis som Seppo rapporterade så verkar den framförallt komma att användas i samband med bränning till CD så ghostar man bara till hårddiskar kanske processen är helt onödig att någonsin köra (??).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...