Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Marquee Tool


Jakob_KMT

Rekommendera Poster

 

När jag gör en markering med "Marquee Tool" och fyll den med PainBucket blir inte hela markeringen fylld, istället blir bara mitten helt fylld och färgen eller mönstret tunnas sedan ut i kanterna och en bit utanför markeringen. Det har inte varit så förut, så jag har väll bara kommit åt fel knapp. Men jag har ingen anning om hur jag ska göra för att få den att fylla som vanliget.

 

Mvh Jakob

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gradientfyllning är ju sitt eget verktyg, i alla fall i PS CS.

 

Men om du skapar ett nytt dokument, markerar en rektangel och fyller den - kommer fyllningen då alltså utanför markeringen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag använder pain bucket (inte gradient tool) och fylller en markering ser det ut så här

 

[bild bifogad 2005-01-16 18:23:21 av Jakob_KMT]

 

När jag använt det förut har markeringen bara fyllts med en solid färg.

[inlägget ändrat 2005-01-16 18:25:07 av Jakob_KMT]

666209_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste välja hur den ska funka, från förgrundsfärg till bakgrundsfärg, eller förgrundsfärg till transparent, eller mellan valfria toner (flerfärgade). Klicka för inställningar uppe i Alternativ-fältet.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aaah... glömde kolla på din bild. Ser ut som du använt Övertoning och valt Radiell övertoning. Som sagt, kolla uppe i Alternativ-fältet i Photoshop. Om Alternativ-fältet inte sysn, gå under visa och välj alternativ.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg precis att det är bara när jag har "feather"(rundar kanterna på markeringen) inställt på "marquee tool" som paintbucket gör gradient.

Så om jag gör en vanlig rektangular figur med spetsiga kanter och fyller den med painbucket blir den helsvart, men om jag gör likadant men med isntällningen som rundar kanterna på markeringen blir resultatet av painbucket en gradient.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det blir ingen gradient av det, det är fortfarande en och samma färg hela området fylls med fast kanterna inte är skarpa längre.

 

Bra att det löste sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nå, lösningen är enkel: Stäng av feather och använd "omforma markering" istället. Ett annat sätt är att rita en bana, göra om den till en selektion och fylla den. Ett tredje sätt är att göra en rektangulär markering äch beskära hörnen med cirkulära markeringar.

 

Detta förutsatt att den egentliga frågan är "hur gör jag markeringar med avrundade hörn" :)

 

[Edit] Ett fjärde alternativ är att uppgradera till PS CS men det kostar ju sin slant. I CS finns det "avrundade rektanglar" och en massa annat godis för att rita mer "illustratorliknande" saker.

 

[inlägget ändrat 2005-01-16 21:31:19 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...