Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

webserver på hemmanätet


joy

Rekommendera Poster

Hur kommer man från Internet åt en webserver som finns på ett lokalt hemmanätverk ?

Jag har en ADSL bredbandsanslutning hos Bostream med en fast IP adress.

ADSL modemet är direkt kopplat till en Netgear FR114P router/printserver med 4 nätverksanslutningar och inbyggd brandvägg.

Routerns adress på lokala nätverket är 192.168.0.1 och

mina två PC har adresserna 192.168.0.2 resp. 3.

 

Nu har jag på adress 192.168.0.4 anslutit en liten mikrodatobaserad webserver med mätingångar för bla temperaturgivare . Servern genererar en egen websida där mätvärden presenteras och olika inställningar kan göras.

Det hela fungerar bra när jag ansluter via mina lokala PC men hur kan jag

komma åt servern från Internet?

Det finns en hel del inställningar att göra i routern men jag har inte lyckats

få till det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl nån sektion i routern som heter antingen "virtual servers" eller "port forwarding", det är port 80 du ska ha öppen (förutsatt att din server kör standardport) och sedan skriver du in vilken lokal ip servern finns på.

 

Alternativt om du har en sk "dmz" inställning i din router så kan du skriva in ip addressen där men då är det helt öppet till den servern.

 

Du surfar sedan in på din externa ip eller skaffar en domän på någon av de dynamiska dns tjänster som finns, tex http://www.no-ip.com/

 

[inlägget ändrat 2005-01-16 12:12:01 av Meme]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det finns möjlighet att definiera "hål" i brandväggen så som du anger.

Frågan är bara hur jag sedan anropar servern utifrån, dvs hur knappar jag in anropet i browsern?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...