Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

använda andras trådlösa nätverk?


niffup

Rekommendera Poster

Hej,

 

Kom precis in i min grannes trådlösa nätverk. Är det olagligt att använda andras privata nätverk för att surfa t.ex...detta var inte skyddat på något sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Skapad
  • Senaste svar

är det okey att använda någons annans bil om den står öppen och på tomgång?

 

 

 

Klart det är olagligt, så fort du utnyttjar något som du inte fått tillåtelse att använda så är det ett brott.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-16 12:39:45 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaret...men man skulle kunna hävda kanske att nätverket har lämnats öppet occh oskyddat för att grannarna ska få tillgång till internet, det vore ju en vänlig och sällsynt gest. Det känns som en gråzon..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som en gråzon..

Finns inget grått i den zonen över huvud taget...

 

Om grannen råkar ha huset olåst så kan man naturligtvis tolka det som en trevlig gest så att grannarna ska kunna låna ett videoband eller mjöl om de behöver men det gör det ändå inte tillåtet att ge sig in i huset utan deras tillstånd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, känner mig hyffsat övertygad.

Det som gör mig osäker dock är självklarheten i era svar, är ni båda jurister eller har ni läst domslut där folk blivit dömda för att "olovligen använt annans trådlösa internetuppkoppling" eller vad det nu skulle kunna heta. Vilken skulle brottsrubriceringen bli, stöld? Att bara säga att "det säger sig självt" eller hänvisa till att gå in i nån annans lägenhet (!) eller låna en olåst bil är ju helt andra saker.

 

Att använda någons uppkoppling är ju mer av immateriel art, abonnemangsinnehavaren drabbas ju inte av ökade kostnader.

 

tack för svaren iaf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det har blivit väldigt vanligt med begränsad datamängd per månad. Det betalar man ju för. Om nu ngn annan också utnyttjar den mängden för sina "behov" så...kan det innebära konsekvenser av begränsningar, ökade kostnader osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

et som gör mig osäker dock är självklarheten i era svar, är ni båda jurister

Inte jag iaf.

 

abonnemangsinnehavaren drabbas ju inte av ökade kostnader.

 

Hur vet du det? Det finns flera leverantörer som tar betalt per GB och har max tak på överför data mängd. tex,

 

Vilken skulle brottsrubriceringen bli, stöld?

olagligt förfogande och dataintrång. trogitviss.

 

 

Men, det är väl rent sunt förnuft , mitt och ditt, är det så svårt att hålla skilnad på?

 

Här är ett examens arbete från JURIDISKA FAKULTETEN

vid Lunds universitet

 

http://web2.jur.lu.se/internet/biblioteket/examensarbeten.nsf/0/E5B8526C72A08B85C1256B1900569CF2/$File/xsmall.pdf?OpenElement

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för den länken...riktigt matnyttigt.

 

Fast det kan ju också tänkas att man ansluter till grannens nätverk av misstag. Här i huset där jag bor finns det fyra trådlösa nätverk som heter "default"..inte lätt att veta vilket som är ens eget då om man inte har namngett det och de inte är skyddade..

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken skulle brottsrubriceringen bli, stöld?

Förmodligen dataintrång eller nåt, själva rubriceringen är rätt ointressant så länge det går att hitta någon rubricering (jag kan tänka mig ett par olika alternativ).

Rent tekniskt så är det ju ungefär samma sak som att koppla in sin egen telefon på grannens abonnemang och använda det för att ringa billigare.

 

abonnemangsinnehavaren drabbas ju inte av ökade kostnader.

Vad vet du om vad han har för avtal? Om bredband är gratis är det väl lika bra att skaffa eget, eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det kan ju också tänkas att man ansluter till grannens nätverk av misstag

 

Om jag förstod avhandlingen rätt krävs uppsåt för att det ska vara dataintrång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
...har ni läst domslut där folk blivit dömda för att "olovligen använt annans trådlösa internetuppkoppling" eller vad det nu skulle kunna heta.

 

Tror inte att varken TR, HovR eller HD skulle ta sig an ett sådant fiktivt mål. =)

Det måtte vara upp till var och en att skydda sina trådlösa nätverk med de inbyggda verktygen som finns tills hands - typ WEP och MAC-adress-låsning osv.

 

Jag har sökt domstolspraxis och inte hittat ett enda mål som behandlar detta - skall du bli den första? :)

 

Likheterna med inbrott i bilar och hus torde lämnas utan hänseende då det inte på något sätt kan likställas med de subjektiva, och av ovedersägliga skäl de objektiva, rekvisiten som beskrivs i brottsbalken.

 

Kort sagt bör du skydda ditt nätverk mot "inkräktare" om du har känsliga data i ditt nätverk. Men! Om en s.k. "inkräktare" av oavsiktlig anledning kopplar upp sig mot ditt nätverk är det innehavaren av nätverket som har ansvaret för "säkerhetsluckan". Det sistnämnda gäller dock ej om nätverksinnehavaren har skyddat sig väl och på så sätt ej förväntar sig intrång. Om ett intrång sker trots sistnämnda är denne i en helt annan situation.

 

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Vilka radioutsändningar får jag lyssna på ?

Min inställning: Internet beskrivs som något fritt, men det är tvärtom;

Internet beläggs med inskränkningar av alla kända yttrande och meddelandefriheter.

Internet tas som intäkt för sådana inskränkningar.

Det är ett forum för nya Stasi.

Internetluften är INTE fri !

Se upp med jurister. De fanns i nazityskland, DDR, och finns i USA.

 

[inlägget ändrat 2006-02-19 13:03:18 av kentmolly]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du håller dig till att enbart lyssna är det ju en sak.

 

Ansluter du dig till någon annans nätverk är du ju inte längre en passiv lyssnare utan också en aktiv sändare och användare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En aktiv lyssnare ?

Utmärkt, hatat av alla diktaturer !

Utgångsläget skiljer inte från "användandet" av vilken radioapparat som helst: jag "använder" en radioutsändning, som vare sig jag vill det, eller inte, finns i min bostad.

Olaga intrång i MIN bostad ?

 

[inlägget ändrat 2006-02-19 13:24:07 av kentmolly]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag skrev "aktiv sändare".

 

Det är skillnad på att lyssna och att sända.

 

Internet i sig är fritt men vad har det att göra med den tjänst en person köpt från sin ISP? Menar du att p g a att internet i sig är fritt ska det vara fritt fram för alla att använda t ex min internetuppkoppling som jag själv betalar för?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vissa länder är det förbjudet att lyssna på t.ex. polisens radioutsändningar, en form av censur.

Beklagar, men jag är mot censur, hur mycket pengar den än skall skydda.

Radioutsändningar kostar, du kanske skulle sluta sända radiovågor in i andras hem, om du oroar dig för att någon fattig sate hittar några smulor ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara var censuren kommer in i bilden?

 

Sen kan du svara på min fråga: "Menar du att p g a att internet i sig är fritt ska det vara fritt fram för alla att använda t ex min internetuppkoppling som jag själv betalar för?"

 

Om någon fattig sate hittar mina radiovågor eller inte bryr jag mig inte om, de kommer ändå inte att få ut nåt vettigt av dem. Lika lite som jag vill lämna min dörr på vid gavel för alla som kan tänkas vilja använda min bostad till något, lika lite vill jag lämna mitt WLAN öppet för vem som helst att använda till vad de vill.

 

Men du kanske aldrig låser dörren när du går hemifrån? Du lämnar dörren öppen och låter vem som helst använda din dator och ditt nätverk till vad de vill?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det datorintrång även om du inte ansluter till hans datorer i nätverket utan enbart använder den trådlösa routern för att ansluta till internet?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Censur = Någon bestämmer vilka radioutsändningar vi får lyssna på, till råga på allt i vårt eget hem.

Varje radiostation har kostnader av olika slag, jag har lika lite att göra med dina, som med Radio Luxemburg.

Min bostad springer inte in till grannen, och surrar i luften, det är du som eventuellt förorenar min bostad.

Skilj på materiella ting, och tankar, information, innovationer, radiovågor,

det är skillnad.

Ja, utom för Bill Gates, då...

Det du skriver om mitt nätverk, är mycket nära sanningen.

Det vill säga, cyberrymddörren.

Om nu du har krypterat, och allt, är det fritt ?

Det liknar mer krig.

 

[inlägget ändrat 2006-02-19 13:58:24 av kentmolly]

[inlägget ändrat 2006-02-19 14:08:27 av kentmolly]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare tycker jag det är stor skillnad på att

 

(a) lyssna på de radiovågor som letar sig in i t ex din bostad

 

(B) koppla upp sig på och använda "mitt" nätverk.

 

Din definition av censur handlar om punkt (a) ovan, inte punkt (B).

 

Att jämföra mitt nätverk här hemma med Radio Luxemburg är ju bara befängt. Radio Luxemburg har ju som syfta att sända saker som andra SKA lyssna på, hela syftet med radiostationen är att det ska finnas lyssnare.

 

Radio Luxemburg har inget emot att jag lyssnar på deras radio, däremot sklle de nog protestera rätt mycket om jag använde "deras" frekvenser fär att sända min egen radio :)

 

[Edit]Såg inte att du lagt till saker...

 

Om nu du har krypterat, och allt, är det fritt ?

 

Om jag kunde lita på att ingen använde "mitt" nät för att göra "dumma saker" så skulle jag inte behöva kryptera det, tyvärr finns det människor som ägnar sig åt dessa "dumma saker".

 

Mobilnäten är krypterade, är det också censur?

 

[inlägget ändrat 2006-02-19 14:13:51 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Varför är det så svårt att acceptera andras "egendom"?

 

Den stackaren som sitter med ett "öppet" trådlöst nätverk i god tro eller att den personen inte kan/vet bättre borde nog kunna få ha sitt ifred ändå utan att dessa diskutioner ens skall uppstå.

 

Jag har också haft oskyddade nätverk runt mig men skulle inte komma på idén ens att utnyttja det för egen del. Däremot har jag upplyst grannen om att så är fallet och det är åtgärdat.

 

Internet är i sig fritt ja, men inte min utrustning för att nyttja internet. Den betalar jag för och även min uppkoppling.

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lyssna på radiovågor, är vad radion, och datorn gör.

Som du påpekar, är det inte ditt nätverk, utan en förlängning av Internet, som du sänder till min bostad.

Censur är att bestämma vad andra skall lyssna på, eller inte lyssna på, det är ju det du vill göra.

Alla som vill censurera, har just något emot spridandet av informationen.

Liksom Radio Luxemburg, får du inget betalt, ändå får man lyssna på dem, bra då är den punkten avverkad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liksom Radio Luxemburg, får du inget betalt, ändå får man lyssna på dem, bra då är den punkten avverkad.

 

Lyssna på i alla fall en del av trafiken gör man ju vare sig man vill eller inte. Burken har ju t ex koll på vilka nätverk som finns i närheten, vad de heter och hur de är krypterade.

 

Om det sen är lagligt att lyssna på själva "datatrafiken" vet jag inte. Vi får väl vänta tills någon driver ett sånt mål till HD och höra vad de har att säga om saken.

 

[Edit]Utan "speciella program" kan man dock inte lyssna på speciellt mycket utan att själv börja sända saker till det trådlösa nätet (koppla upp sig till det) och då har vi ju passerat punkt (a) ovan.

 

[inlägget ändrat 2006-02-19 14:34:06 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet är inte din egendom.

Det är något rörande med alla miljoner, som betalar sin uppkoppling.

Hur mycket var det Telia flådde er på ? Stasiföretag.

De radiovågor du sänder ut, och ljuset från ditt fönster, som någon läser ett anslag i, du skall ha betalt i bägge fall ?

Nu säger du, att du dragit ner gardinen, och bidragit till en mörkare värld ?

Jaja, friheten tycks inte besjäla slutanvändarna...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...