Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är Gmail säkert?


Kurreb

Rekommendera Poster

Det finns väl ingen som inte är medveten om att man betalar gratis-webmail-lösningarna med sin integritet. G-mailen är väl den tjänst som gräver djupast i ditt privatliv.

 

Nu är det ganska osannolikt att det sitter någon verklig person och rotar i mailen och personligen tycker jag att funkionen är så pass bra att man kan leva med "storebror". Dessutom är den "smarta" reklamen ofta relevant. Det är det enda stället på webben där jag faktiskt klickar på reklamlänkarna ibland.

Men trots detta så har jag tagit bort googles verktygslist, tillåter inte cookies från google och kommer aldrig att tillåta googles att söka på min hårddisk. Någon måtta får det vara på hur mycket information man ger till ett företag (Litar mer på myndigheter än på företag här, dom måste åtminstånde ha domsolsbeslut innan dom rotar i ditt liv)

 

I stort sett undviker, i alla fall jag, all privat eller känslig post på webmail, oavsett leverantör. Visserligen är chansen betydligt större att personalen på telia förstår min svenska privatpost, men dom har i alla fall inget kommersiellt intresse av att rota i den.

 

Hmm, tänk om man skulle kryptera mer, men om nyckelhanteringen skall bli effektiv måste man ju lita på någon, faan...

 

PS, eller vad menar du med säker? Om du tänkte på det här:

http://www.idg.se/ArticlePages/200501/14/20050114090134_SOS/20050114090134_SOS.dbp.asp

så svarade jag på något helt annat...

[inlägget ändrat 2005-01-16 15:15:37 av MH]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med i allt väsentligt du skriver.

Om man läser i länken jag hänvisade till så framgår det att Google

sparar alla meddelanden ( även slängda ). Där står också att enl.

amerikansk lag förlorar meddelandena sin status som skyddat

material efter 180 dagar vilket öppnar möjligheten att lägga upp ett databasregister på detta. Vidare framgår att Google har stark anknytning

med olika myndigheter. I villkoren godkänner användaren att Google får

vidarebefordra mail till vilken myndighet som helst som vill ha upplysning

om någon. Om detta gäller bara i USA framgår inte, men misstanken att

det kan missbrukas framförs.

 

Hur ställer sig datainspektionen till ett sånt avtal?

Gäller svensk lag ang. sekretesskydd?

 

Bara några funderingar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...