Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win xp på äldre dator ?


Peter22

Rekommendera Poster

Hej

 

Har lite olika datorer, funderar på att installera Win XP på en gammal 200 Mhs P2, den har 48 Mb PM och ca 3,8 GB hårddisk. Till en början tänkte jag sätta i en större hårddisk, har en på ca 7,5 GB liggande. Men frågan är om primärminnet på 48 MB räcker till. har inga större krav på att få fram en superdator. Idag har den Win 95 och det är lite tråkigt. Yngsta barnet på 5 år har datorn, så än är inte kraven stora.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer att gå väldigt slött med bara 48 Mb minne, om det ens låter sig installeras.

CPU:n är nog lite för slö också, minimikravet för XP är 233 Mhz.

 

 

Sämsta datorn jag kört XP på var en PII på 300 Mhz och 256 Mb i rammine och det gick hyfsat bra om man stängde av alla onödiga grafiska effekter och byte tema till windows classic.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att du behöver 64MB minne för installation, men om det funkar att installera så lär det gå långsamt. Om du har delarna så är det värt ett försök, funkar det inte så lär du få ett felmeddelande.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper billigast möjliga dator på OnOff, SIBA, Power eller liknande för 3 - 5 tusen kronor så får du en dator som duger bra för dina behov. Om du ska uppgradera din dator så att den blir drägligt användbar så kostar det nästan lika mycket. Du behöver minst:

- 128 + 64 MB minne = 192 MB (summa 256 MB)

- 40 - 80 GB Hårddisk

- Snabbare processor

- XP-licens

 

Rekomendation är också:

- troligtvis ett bättre grafikkort

 

Summan för ovanstående är kanske 3.000. Sedan måste du eller någon annan göra jobbet och det är inte säkert att dallt funkar som det ska.

 

Köper du en dator enligt ovan så får du mera av allt. Du får också nya prylar med garanti och alla prylr funkar i hop.

 

Den här 5-åringen blir äldre are sig man vill det eller inte. Snart kommer han/hon att börja ställa krav på datorn och då kommer du att få problem med att värja dig.

 

Du behöver naturligtvis inte följa min rekommendation. Det är bara synpunkter grundade på mina och andras erfarenheter.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Det är nog som jag misstänker att det den gamla datorn kommer att gå lite för slött. Men det kan ju vara värt ett försök så länge jag inte lägger några pengar på det. Den är ju idag inte direkt blixtsnabb med Win 95. Jag är medveten om att man kan få en hel dator för under fyra tusen. Man ska aldrig köpa en dator förrän man behöver den, därför väntar jag med att köpa nytt till både sonen och dottern, tills kraven på prestanda kommer. Ofta har barnen större krav en vad en vuxen har.

 

Har för mig att den har 16 MB minne på moderkortet och att det sitter ett minneskort på 32 MB, ska man bygga ut minnet ska det ske parallellt dvs, jag kan inte stoppa i det 16 MB minneskort jag har liggande utan måste då ha ett lika stort dvs. ett på 32 MB. Kommer inte ihåg vad minnestypen heter.

 

På min sons dator som är en 450 Mhx P2, tror det är 128 PM, var det ett rejält lyft att byta från 98 till XP, den går mycket snabbare och grafiken hänger med bättre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är ju idag inte direkt blixtsnabb med Win 95.
En ominstallation av Windows 95 efter en formatering av hårddisken skulle nog göra den snabbare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...