Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Optimal partitionering?

Fson

Recommended Posts

Har någon lust att förbarma sig, och råda hur jag egentligen bör rigga min dator?

Det är dax att fräsa ur burken! Har letat och läst, men inte blivit riktigt klok på hur många partitioner jag ska ha, och vad jag ska lägga på dom. Dessutom har jag en extern HDD, som jag tänkt använda bl.a till backuper. Funderar på hur jag bäst jobar med det.

Förutsättningarna är:

Windows XP Home, SP2

HDD IDE 160 Gb, just nu med allt på en enda NTFS-partition.

Extern Hdd 160 Gb (Maxtor One-touch)

Ca 100 Gb filer i Mina Dokument - Mest musik, Film och bilder

Gängse kontorsprogram, Norton Systemworks och Partition Magic, ett o annat spel osv.

En bit ner på sidan www.proffs.nu/part.htm finns guiden "En perfekt dator..". Den föreslår två NTFS-partitioner (på en en-användar-dator): En för Windows + program, och en för dokument. Den stora fördelen sägs vara att man kan ta en Ghost på XP + program när det är fräscht, för enkla återinstallationer. 7 Gb föreslås för en sådan partition, är det lagom/tillräckligt?

Vad säger ni?

Jag har också läst att en del lägger programen i en partition separat från Windows-partitionen, och en del swap-filen i ytterligare en (jag har 512 Mb internminne).

Tacksam för alla inspel!!

/Per

[inlägget ändrat 2005-01-14 22:37:30 av Fson]

Lägga programmen på en separat partition känns tämligen meningslöst eftersom du i de flesta fall måste installera om dem ändå för att de ska fungera om du installera om Windows, detta pga av registernycklar och komponenter som måste registreras i systemet.

Lägga swap filen på en separat partition på samma disk är också meningslöst, möjligen om man har en dedikerad disk för denna på en separat IDE kanal får man en liten prestandaökning.

Jag tycker det första förslaget du hade lät bra, så har jag själv det men 10G för Windows + program och resten för dokument/filer.

Stefan Eklinder

Jag har också en 160 Gb disk som jag delat upp på fem partitioner.

XP ligger ensamt på en partition, medan jag har nedladdade program på en, dokument på en annan, bilder på en och backup på en annan o s v. Du kan ju dela upp så att du har film på en separat partition, dokument på en och bilder på en annan. Bara fantasin sätter stopp. :-)

Bättre att ha det uppdelat på såvis än att blanda in allt i systemet, som du gjort nu. Räcker med en systemkrasch, oftast oplanerad, så försvinner allt du har. Om du inte har backup på CD/DVD, förstås.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

Oskar Hansson

Jag har två hårddiskar som båda sitter på varsin IDE-kanal på ett kontrollkort.

Disk 1: 40GB

Partition 1 - Systemdisk med Windows XP - 10GB

Partition 2 - 20GB

Partition 3 - Mina Dokument - 10GB <- Tar backup av den på extern hd.

Disk 2: 160GB

Partition 1 - 40GB

Partition 2 - 40GB

Partition 3 - 40GB

Partition 4 - Temp (windows temp + swap, IE cache, programs temp etc..) - 10GB

Partition 5 - 20GB

På moderkortets IDE sitter en CD-RW och en DVD-läsare (varsin IDE).

Detta funkar bra! Att ha alla temporära filer på en partition gör att man undviker fragmentering av systemdisken.

/Oskar

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

Tack för allt!

Får nog bli två partitioner då trots allt.

Fast om jag förstått rätt så vinner man faktiskt utrymme ju fler partitioner man har? (känns lite ologiskt).

Kan jag skapa "Dokumentpartitionen" med dess data innnan jag formaterar, och sedan installera om windows + program på den andra?

/Per

Fast om jag förstått rätt så vinner man faktiskt utrymme ju fler partitioner man har? (känns lite ologiskt).

Va? Vad har du fått det ifrån? Så kan det ju inte vara.

För varje partition du gör måste ju systemet reservera en viss plats för partitionsinformationen så man borde missa några byte/kb/mb för varje partition man har. (rent logiskt i alla fall)

Själv sitter jag på 2 hårddiskar uppdelade i tre partitioner.

Hårddisk 1 (160 GB) = inte uppdelad alls. En enda partition som dock har ett väl fungerande mappsystem.

hårddisk två: (140 gb)= system 20 gb, lekstugepartition (nerladdad skit, film, spel, osv 120 gb)

Men vem vet, med tanke på förslagen ovan kanske man borde blåsa burken och göra om ett lite. Inte minst för att det då blir lättare att ta backup på olika partitioner.

Från min länk i ursprungsinlägget, rätt långt upp på sidan:

Även om filens storlek endast är en enda byte brukar en fil inte bara ockupera en hel sektor, utan t o m flera sektorer. Det blir ett stort slöseri om man sparar många små filer. Det minsta lagringsutrymme som krävs för att lagra en fil kallas ett kluster. Ordet allokeringsenhet används också. Hur många sektorer ett kluster består av kan vara olika i olika filsystem, men det kan även bero på lagringsenhetens totala utrymme. Ju mindre utrymme desto mindre kluster och ju mindre kluster desto mindre spill.

Därför kan det hända att man vill partitionera sin hårddisk för att minska spillet. Besparingar på flera hundra MB är inte ovanliga. Partitionering betyder att hårddiskens yta delas i flera områden, som kallas partitioner. I praktiken fungerar partitionerna som separata hårddiskar. Partitionerna får varsin enhetsbokstav, C, D, E osv.

Jag tolkar det som att mindre partitioner ger mindre klusterstorlek, viket i sin tur ger mindre förluster p.g. "spill". Men den lilla besparingen kanske inte är så betydelsefull, om den ställs mot att skapa ett användarvänligt och överblickbart system.

/Per

Ett litet påpekande bara. Ju fler partitioner du gör ju svårare är det ju att bestämma hur stor var och en ska vara. Stefans 4 partitioner, förutom programpartitionen, verkar väl mycket. Risken är ju stor att t ex filmpartitionen blir full, medan du har gott om plats på dokumentpartitionen.

Jag har valt att ha tre partitioner, en för alla program, en för dokument, bilder mm och den tredje för "downloads", som jag vill skanna av före installation, plug-in-filter som inte behöver "belasta" C och liknande.

Med dagens storlekar på diskar skulle det bli väldigt många partitioner om man skulle ta hänsyn till klusterstorleken.. Den når sitt maximum ganska snabbt, tror det räcker med några 100 MB.

Sedan kanske det iofs går att ställa in klusterstorleken vid formatering, men du ska då veta att hårddiskens prestanada påverkas negativt av många små kluster. Dessutom ökar risken för defragmentering.

Idag är väl den egentliga enda motiverade partitionering att man bör skilja på system och användarfiler. Detta för att enkelt kunna blåsaut systemdelen om så skulle behövas utan att behöva riskera sina användardata. Övrig uppdelning kan man enkelt göra via en praktisk mappstruktur. Med många små partitioner hamnar man alltid tillslut i läget att en av dem inte rymmer de filer man önskar och därmed får man börja använda även en annan partition. Det ger svårigheter i överblicken av systemet.

Om man har en sekundär hårddisk kan man alltid skapa en del där man bara lägger swap-filen, men det finns ingen vinst i prestande att skapa en egen partition för denna. Enda är att den då får sitt utrymme där och inte påverkas om övriga disken blir full.

Ja, en orsak till att dela upp den i mindre enheter kan vara att den blir lättare att ghosta, dvs kopiera. Om dina användarfiler ligger på en egen, liten, partition är den lätt att ghosta och återställa.

Så, grundrådet: En system och en användarpartitionen

Ev: en system, en användar, och en övrigt.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...