Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hur använder jag css på en kalender i asp.net?


ed73

Rekommendera Poster

Jag vill använda css till min kalender i asp.net men eftersom det skapas(i kod) nya taggar i kalendern för olika egenskaper så vet jag inte om det går att skapa en enda klass för alla dessa.

 

Alltså jag vill ha en enda klass som ändrar utseendeet på kalendern.

 

Går detta?

Eller måste jag skapa en ny klass för varje tagg som kalendern har?

 

tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller måste jag skapa en ny klass för varje tagg som kalendern har?

Det beror på vad det är för egenskaper du vill ändra, en del egenskaper finns bara på vissa element, andra egenskaper kanske inte alls ger rätt resultat om du sätter dem på alla element.

 

För att tilldela element (det du kallar taggar) egenskaper med css kan man göra på flera sätt, här är några:

 

1. ELEMENT {egenskaper}

ex.

P { color:red;}

I exemplet talar du om att standardegenskapen för <P> är "röd text". Allt som skrivs inom <p> </p> blir rött.

2. ELEMENT.klass {egenskaper}

ex.

P.red { color:red;}

I exemplet skapar du en klass "red" till <p> så att det som skrivs inom <p class="red"> </p> blir rött.

3. .klass {egenskaper}

ex.

.red { color:red;}

I exemplet skapar du en klass "red" till alla sorters element med så att både det som skrivs inom <p class="red"> </p> och t.ex <td class="red"></td> blir rött.

4. #id {egenskaper}

ex.

#redOne { color:red;}

Här talar du om att element som har id="redOne" ska få egenskapen "röd text. Det innebär att t.ex <p id="redOne"> </p> kommer att innehålla röd text

 

Vidare kan du stapla element på varandra för att ge flera element/klasser samma egenskaper.

Läs mer här:

http://www.htmlhelp.com/reference/css/structure.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är medveten om hur jag skapar klasser i css, det jag har problem med är att inom kalenderns start o slut tagg så skapar den andra taggar/element. Min fråga är då måste jag skapa en ny klass i mitt css för varje tagg/element eller kan jag skapa en klass för alla? Sen så märkte jag att ex DayNameFormat som finns i start taggen finns ju inte i css!

 

Så här ser koden ut för kalendern!

 

<asp:calendar id="CldDay" runat="server" Width="135px" DayNameFormat="FirstLetter" BackColor="White"		
Font-Size="Smaller" CellPadding="1">

<TodayDayStyle BorderWidth="1px" BorderStyle="Solid" BorderColor="Red"></TodayDayStyle>

<DayHeaderStyle Font-Size="7pt" Font-Names="verdana"></DayHeaderStyle>

<SelectedDayStyle BorderWidth="1px" ForeColor="Black" BorderStyle="Dotted" BorderColor="Black" BackColor="#DAEAFE"></SelectedDayStyle>

<TitleStyle Font-Size="X-Small" BackColor="#DAEAFE"></TitleStyle>

<OtherMonthDayStyle ForeColor="#E0E0E0"></OtherMonthDayStyle>
</asp:calendar>

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då måste jag skapa en ny klass i mitt css för varje tagg/element eller kan jag skapa en klass för alla?

Med risk för att repetera mig själv.

Ja du kan skapa en klass för alla (se mitt tidigare inlägg) om egenskaperna ska vara de samma för alla taggar/element som ska ha klassen.

 

Sen så märkte jag att ex DayNameFormat som finns i start taggen finns ju inte i css!

"DayNameFormat" format är ingen css-klass i ditt exempel, det är ett attribut till din ASP-tag, ASP körs på servern, CSS finns på klienten. Det enda som är relevant när du ska avgöra vilka CSS-klasser du ska definera är vilken html som din ASP-kod genererar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...