Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VPN mellan 2 servrar


Mic

Rekommendera Poster

Hej.

 

Experimenterar lite...

Om man har 2 st servrar med Win2k3 på olika ställen och de har varsin router som kör NAT framför sig, hur konfigurerar man ett VPN mellan dessa servrar?

 

Det jag vill åstadkomma är alltså en konstant tunnel mellan dessa 2 LAN över Internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Det enklaste är om "routern" har stöd för VPN då kan man bygga VPN tunneln mellan routrarna-

 

Men eftersom du inte skriver vilken "router" ni använder så är det svårt att hjälpa mera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det klarar de tyvärr inte då de är av enklare variant (3Com OfficeConnect samt Buffalo av okänd modell), så tunneln måste byggas mellan servrarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades själv nu ansluta min ena dator till servern via VPN. :thumbsup:

 

Då kommer följdfrågan: hur konfigurerar man så att datorn som ansluter enbart använder VPN-anslutningen när den vill åt en specifik dator på det andra nätverket?

 

Jag vill alltså inte att Internet och annat ska gå via servern utan via vanliga gatewayen.

[inlägget ändrat 2005-01-17 23:05:51 av Mic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilken VPN-klient du kör. I är den en vanlig Windows fjärranslutning så finns det en kryssruta för detta. Egenskaper på anslutningen -> Nätverk -> Egenskaper på tcp/ip -> Avancerat -> Använd standard-gateway på fjärrnätverket.

 

(Åtminstone i Windows XP)

 

En liten varning bara. Om du har ett routat företagsnät så gör detta att du bara kommer att nå det subnät som vpn-servern sitter på.

 

Vilken väg trafiken tar bestäms, som du kanske känner till, av din dators routingtabell. Den visar du genom att skriva "route print" i en kommandopromt.

 

Skänk nätverkssäkerheten en tanke också när du sätter upp VPN. Om någon lyckas smyga in nåt fulprogram i datorn på utsidan företaget så ligger vägen öppen mellan internet och det interna företagsnätet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...