Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad får man dela ut?


zippad

Rekommendera Poster

Jag använder dc++ och jag undrar, vad får man dela ut och vad får man ladda ner enligt lagen? Har det skett en skärpning av lagen efter årsskiftet eller är den lika tandlös som tidigare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att det är freeware eller shareware innebär det väl inte att vem som helst får (vidare)distribuera det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att vara på den säkra sidan: Dela bara ut det som du äger.

Alltså: Program som Du gjort

Musik som Du gjort

Bilder Du tagit osv

 

Svårare än så är det inte, då är du safe, eftersom programmet i sig inte är olagligt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu delar ut den musik, film och bilder som jag äger så blir det ca 40mb. Vilken hub kommer man in på då??? :o)

 

Det är klart att filmer och musik inte vore allt för lagligt att dela ut, men hur är det med tv-serier och dokumentärer osv som sänds på tv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund
Det är klart att filmer och musik inte vore allt för lagligt att dela ut, men hur är det med tv-serier och dokumentärer osv som sänds på tv?

 

Nope... Ett hett tips är sunet.se... där kan du hitta mycket som är lagligt! Jag har sett folk med över 100gig sunet material på dc. Du lär inte bli uppskattad men lagligt är det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att filmer och musik inte vore allt för lagligt att dela ut, men hur är det med tv-serier och dokumentärer osv som sänds på tv?

Det är naturligtvis precis lika skyddat av upphovsrättslagstiftning som allt annat, iaf om det är det är mindre än 70 år sedan dödsåret för den sist avlidne huvudregissören, manusförfattaren, dialogförfattaren och kompositören av musik som har skapats speciellt för verket. (enligt 43§ URL).

Ser du någon anleding till att saker skulle få mindre skydd för att de sänds på TV?

 

Här kan du läsa på: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

 

Katarina Renman Claesson på SU har skrivit massor om IT och upphovsrätt, det mesta är jättebra och lätt att förstå.

På hennes hemsida (http://www.juridicum.su.se/iri/karc/) kan man bland annat hitta den här: http://www.juridicum.su.se/iri/karc/Upphovsratt_2001.pdf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här skulle man kunna sammafatta om vad man får tanka hem:

 

Det är lagligt att ladda ner mp3:or, däremot inte lagligt att ladda ner filmer och program som anses vara upphovsrättsligt skyddade verk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med "sjuttio år" sägs ändras med Musse Piggs ålder. Dvs. ju äldre Musse Pigg blir, desto längre utökas upphovsrätten...

 

(I USA var länge upphovsrätten 50 år efter *skapandet*, men strax innan Musse fyllde 50, ändrades lagen..)

 

http://www.google.com.sv/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=mickey+mouse+and+copyright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe.. Nä, filformatet har ingen betydelse. Det är fortfarande lagligt att tanka ner "allt", däremot inte att dela ut "allt"..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe.. Nä, filformatet har ingen betydelse. Det är fortfarande lagligt att tanka ner "allt", däremot inte att dela ut "allt"..

 

Sant, formatet har ingen betydelse. Har inte sagt det heller å andra sidan.

 

Och nej, det är inte lagligt att tanka ner "allt". Man får inte framställa kopiar av upphovsrättsligt skyddade material utan upphovsmannens tillstånd. Vilken jag förutsätter att man inte har i dessa fall.

 

Dock är det speciellt med ljudfiler såsom MP3 som gör att det inte riktigt är olagligt att tanka hem just dessa. Däremot program och filmer är tydligt olagligt att tanka hem!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt skiljer sig en ljudfil (audiogram) från en filmfil (videogram) i upphovsrättsligt syfte?

 

-Mig veterligen finns det endast en skillnad mellan alla olika filer, och det är skillnaden mellan datorfiler (program) och övriga. Program får inte utan skaparens tillstånd delas.

 

Är man religiös, så är väl skaparen Gud..

;-)

 

Amen!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lagligt att ladda ner mp3:or, däremot inte lagligt att ladda ner filmer och program som anses vara upphovsrättsligt skyddade verk.

Det stämmer (nästan) som du säger. Fast även sånt som är lagligt att ladda ner (musik t.ex) är ju skyddat av upphovsrätten, det är bara det att upphovsrätten inte gör det olagligt med exemplarframställning av just musik och film.

Film hör också till sånt som är lagligt, datorprogram är det emellertid inte. Film är dock i gråzonen eftersom man förmodligen kan hävda att t.ex DVD-rippar med menyer faller in under undantaget från tillåten exemplarframställning som gäller datorprogram och/eller digitala sammanställningar. I praktiken ska det förmodligen mycket till för att någon ska lagföras för att ha tankat hem något, det är inte de syndarna man vill åt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med "sjuttio år" sägs ändras med Musse Piggs ålder. Dvs. ju äldre Musse Pigg blir, desto längre utökas upphovsrätten...

Nej, Musse Pigg har inget inflytande över svensk lagstiftning. :-)

 

[inlägget ändrat 2005-01-14 23:16:14 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock är det speciellt med ljudfiler såsom MP3 som gör att det inte riktigt är olagligt att tanka hem just dessa. Däremot program och filmer är tydligt olagligt att tanka hem!

Ni har fel bägge två :-)

 

Rätten till exemplarframställningen gör det lagligt att göra kopior för enskillt bruk (dvs tanka hem) både film, musik och böcker. Dock inte program:

Det regleras av följande:

>>>>>>>>>>

12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.

Första stycket ger inte rätt att

1. uppföra byggnadsverk,

2. framställa exemplar av datorprogram, eller

3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för eget bruk låta en utomstående

1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,

2. framställa bruksföremål eller skulpturer eller

3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk. Lag (1997:790).

<<<<<<<<<<

 

Edit: Något specialfall för musik finns inte, varesig som mp3 eller något annat format.

[inlägget ändrat 2005-01-14 23:19:49 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Lite Offtopic:

Bortsett från dc, finns det något fildelarprogram som inte delar ut just det du själv laddar ner? (då menar jag kazaa och liknande, inte ftp mm.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du säger att det är något speciellt med ljudfiler.

2. Du säger att det är olagligt att tanka hem film vilket inte alls är säkert utan beror lite på hur filmen är "förpackad" och om det är olagligt i viss förpackning är aldrig prövat i Sverige utan bara ett teoretiskt resonemang.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag svamlar! Jag ber om ursäkt!

 

Datorprogram får man i alla fall INTE tanka hem om det är upphovsrättsligt skyddat med mera.

 

Ljudfiler får man tanka hem enstaka exemplar av. Finns väl i alla fall ingen paragraf som säger emot detta?

[inlägget ändrat 2005-01-14 23:34:18 av Sasja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag delar ut alla bilder jag tagit kommer jag nog in på många hubbar... Usch... Alldeles för lätt att ta bilder...

 

Och lägger man sen till all DV-film man filmat så, ja, då är disken redan full :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja torrents uppfyller då inte det, så mycket kan jag säga :) Det bygger på att man delar med sig av det man själv laddar ner, detta för att påskynda spridningen vilket är just vad torrents är bra för (patchar och liknande).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudfiler får man tanka hem enstaka exemplar av. Finns väl i alla fall ingen paragraf som säger emot detta?

Musik, video, fotografier och andra verk (datorprogram undantagna) som skyddas av URL (det finns andra lagstiftningar också som man kan klampa in på) får man idagsläget göra exemplarframställning på. Det finns inget som begränsar det till "några enstaka stycken", det lagen säger är att man får göra enstaka kopior av samma verk.

Mycket av det här kommer att ändras iom den nya lag som beräknas träda i kraft den 1/7 (har jag för mig).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, även i Sverige förlängdes nyligen copyrighten (upphovsrätten) från 50 till 70 (?) år efter konstnärens död.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...