Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta över denna hdd till ny dator som 2:a disk.


psuedo

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jo jag undrar bara över en sak. Jag ska få hem en ny dator snart, en Athlon 64 som kommer med en 200 gb Western Digital SATA hårddisk.

 

På min nuvarande dator har jag en 120 gb Western Digital IDE disk som är partionerad (win2k + 1 lagringspartition för filer. NTFS).

 

Jag vill flytta över denna hdd till den nya datorn som 2:a disk och hemskt gärna ha kvar innehållet på filpartitionen. Är det bara att plugga in den på den fria IDE-kanalen och så kommer jag se de partitionerna i utforskaren sen.. eller är det något att tänka på här!?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp, hittar bara din BIOS HDD så hittar OS'et åxå den

 

Med ett bra OS så behöver inte BIOS hitta hårddisken, OS'et gör det ändå. Bootdisken är den enda som BIOS behöver hitta. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Det låter bra! :)

 

Och filerna kommer liggar kvar där? Det behövs ingen formatering eller dylikt när jag pluggar in den "gamla" hårddisken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatering? jo om du vill radera allt på disken så ja :)

Nä använder du ett OS som "ser" NTFS så kommer du inte ha några problem att accessa disk 2

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och tänk på att dina filer från den gamla disken har din förra användare som ägare....med tanke på NTFS rättigheter....så ta ägandeskap över dom....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hur menar du då? Gör jag det innan eller efter jag har flyttat över hdd-n? Just nu verkar det som att de flesta filerna har "everyone" som ägare. Det är väl bra så?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...