Christoph Posted January 13, 2005 Share Posted January 13, 2005 Hej, jag vill avaktivera en knapp, dvs. att användaren inte kan spara ett inlägg från ett formulär sålänge ett textfält är tomt. Här är läget: <input type="text" name="test"><input type="submit" name="knapp" value="Spara"> Någon som vet hur man gör? Jag vet inte riktig hur man kan kolla detta - OnChange funkar ju bara då jag knappar in något i textfältet. Tacksam för all hjälp, Christoph Link to comment Share on other sites More sharing options...
fltman Posted January 13, 2005 Share Posted January 13, 2005 Varför inte ha knappen disablad från början? <body onLoad="doument.form[0].submitKnappen.enabled = false;"> och låt en onChange-funktion känna av om fältet är ifyllt och då vips så kör du en document.forms[0].submitKnappen.enbaled = true; borde fungera fint. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christoph Posted January 13, 2005 Author Share Posted January 13, 2005 borde fungera fint. Tyvärr inte, eftersom det inte blir disabled när man raderar allt igen, efter att man har matat in något (t. ex. via knappsekvensen "A Backspace"). Varför inte ha knappen disablad från början? Det var ett bättre förslag - tackar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mentor Posted January 13, 2005 Share Posted January 13, 2005 Nåt sånt här kanske. [log]<html> <head> <script language="JavaScript" type="text/JavaScript"> function check(text){ if(text.value.length==0) knapp.disabled=true; else knapp.disabled=false; } </script> </head> <body onLoad="check(this.test)"> <input type="text" name="test" onKeyUp="check(this)" onKeyDown="check(this)"> <input type="submit" name="knapp" value="Spara"> </body> </html>[/log] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.