Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska man acceptera döda pixlar?


bba

Rekommendera Poster

Köpte en Acer AL1914 tft skärm häromdan. Upptäckte snart att det finns en "död" pixel som lyser rött mitt i bilden när man har mörka partier. Väldigt irriterande när man tittar på bilder.

Frågan är om man kan kräva att få den utbytt? Eller kanske är det så vanligt att man riskerar att få en ännu sämre? Det är min första platta skärm, så jag har ingen erfarenhet, men det känns ju lite surt när den är ny.

Jag köpte den på PC city så man kan ju iofs alltid använda de 30 dagarnas öppet köp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta har någon form av pixel policy, om det bara är en enda död pixel får du nog leva med det men det är naturligtvis extra irriterande om det är mitt i skärmen så utnyttja öppet köp och titta på en annan skärm.

 

På min LG är det en röd pixel nere i vänstra hörnet, den stör inte mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara en tillverkare (samsung) som har nolltollerans mot döda pixlar och som byter ut den om du hittar nån (sålda efter 1 januari -05). Dom andra tillverkarna byter ut den först när du har x-antal döda pixlar, skulle tippa att det handlar om mer än 10 pixlar då. Det står säkert antingen i garanti åtagandet eller på deras hemsidor.

 

[inlägget ändrat 2005-01-13 13:36:20 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det stämmer inte detta är samsungs pixelpolicy:

 

Samsung

Mellan 5 och 10 defekta pixlar per skärm beroende på storlek.

För mer information om Samsungs pixelpolicy, vänligen kontakta Anta Service på telefon 08-594 115 60.

 

Som läget är nu så är det bara Eizo och Hitachi som kan tänkas byta ut skärmen med bara en felaktig pixel.

 

Allt om dom olika tillverkarnas policy när det gäller defekta skärmar finns att läsa hos Dustin:

 

http://newweb.dustin.se/dacsaportal/

 

 

 

Information om bästa priset!

http://buggy.no-ip.com/index.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.forbes.com/infoimaging/feeds/infoimaging/2004/12/30/infoimagingasiapulse_2004_12_30_ix_9333-0197-.html

 

Där ser man, jag gick på nyheten som spreds på alla tech-siter. Men ska man tro denna artikel så gäller det såld LCD i sydkorea endast :o

Fiffigt av Samsung att skapa en meningslös nyhet för resten av världen. 1-0 till reklammakarna ;)

 

[inlägget ändrat 2005-01-13 16:37:23 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

Har läst Acers garantivillkor nu och de accepterar 4 defekta per miljon pixlar eller max 1 i mitten om man delar skärmen i 9 delar.

Hade nog varit mindre irriterande om den inte hade lyst rött utan varit helt död.

Får nog bli en retur, man kan ju alltid gå en runda i butiken och köpa en ny om man vill, priset 3490 kr var iofs inte så märkvärdigt, har sett billigare, men köpte där i fall jag inte skulle bli nöjd. Fast jag hade ju inte väntat mig det här problemet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara en tillverkare (samsung) som har nolltollerans mot döda pixlar

 

Gäller det enbart deras egna skärmar eller även de "tillverkare" som använder Samsungs paneler (vilket många gör)?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det vet jag, men om du läste min fråga ORDENTLIGT, så var det inte det jag frågade efter...

 

 

Jag blev sur. *****

[inlägget ändrat 2005-01-13 22:15:05 av Mr Andersson]

 

Personangrepp (*****) bortredigerat. God ton Mr Andersson, please.

 

Maratonmannen - moderator Bildskärmar.

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-14 08:27:17 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var tillbaka med skärmen och sa som det var att jag inte gillade döda pixlar. Till min förvåning var det inga protester, de tom. testade en ny skärm åt mig, så att jag skulle slippa åka tillbaka en gång till. Heder för det.

De får ju i sin tur inte skicka tillbaks den till Acer så den hamnar i fyndhörnan, nedsatt några hundra.

Vid sådana här tillfällen är man glad att man inte köpt på internet och spart ett par hundringar, då hade det inte varit lika enkelt att reklamera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...