Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Första hjälpen: Hjälp, mitt XP vägrar starta!


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Du känner säkert igen situationen. Din XP-installation har fungerat länge och verkar hur stabil som helst, men rätt som det sitter du där med en bluescreen.

 

XP vägrar starta.

 

Första tanken är att installera om allt från början - snabbare än att sitta och felsöka, resonerar många.

 

Okej, låt gå!

Nu finns det förstås snabbare sätt och Tom´s Hardware har svaret:

 

http://www.tomshardware.com/howto/20050112/index.html

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja barts cd är klart värd att ta ner, har den någonstans, men bra att du påminde mig så jag kan ta ner den igen.

Tänker även skapa en bart cd med plugins till mina vänner så dom får mindre huvudbry när problemen framkommer.

 

 

Poäng Stefan.

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tack för poängen, Seppo!

 

Ja, BartCD:n ser verkligen intressant ut. :-)

Lockande att prova!

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lockande att prova!

 

Jag har nu bränt och testat BartsPE och den är extremt bra, nu har inte jag lagt till andra program än vad han själv lagt in, funderar på ghost, adaware och några till.

 

Väl värt att ha.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seppo wrote:

Jag har nu bränt och testat BartsPE och den är extremt bra... funderar på ghost...

Har skummat igenom sidan för "Första hjälpen", men det verkar aningen invecklat att skapa skivan. Och jag förstår inte riktigt vitsen. Varför räcker det inte med en bootbar Ghost på DVD, som görs regelbundet? Eller att man gör schemalagda backup med senaste Ghost 9.0?

Tacksam om jag kunde få lite mer förklarat varför.

 

Funderat på att skriva en lättförståelig guide över tillvägagångssättet att skapa skivan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför räcker det inte med en bootbar Ghost på DVD

 

 

Nja visst skulle det kunna göra det, men med denna så kan man gå in på även ett system utan operativsystem för testning, eller kanske för att rädda några viktiga filer som inte finns med på senaste ghosten, scanna efter virus m.m.

 

Det mesta står här, även hur man gör skivan, kolla även på alla plugins.

 

http://www.nu2.nu/pebuilder/

 

 

#Seppo

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...