Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

32Gb seagate begränsad


tord00

Rekommendera Poster

Hej, jag vet vad ni tänker men detta är en annan fråga.

 

Jag råkade av misstag sätta min Seagate 120Gb (ST3120022A) till att begränsa till 32Gb genom bygligen bak. Sedan när jag upptäckte misstaget och satte tillbaka den som "Master" så vill den inte kännas vid nått annat än att disken har en partition på 32Gb. Verkar som de övriga är opartionerat eller nått.

 

Finns det nått stt att komma runt detta? Har letat runt lite och kollat men ingen lycka.

 

Har tankat hem ett program från Seagate som man kör från dos där man kan updatera MBS och lite annat men jag vågar inte köra nått utan att kolla med någion som kanske varit med om detta först.

 

Mvh

T

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tittat på situationen via din diskhanterare? Där borde man väl kunna partitionera hela volymen, och vad säger BIOS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bios hittar hela disken och windows hittar oxå hela disken men kollar man i disk hanteraren så är 31.50 GB Helthy och Active som D:. Men sedan finns det en oallokerad del på 80 GB som inte lirar. Där kan jag skapa upp en partition till som kan vara primär eller extended.

 

I och med att disken jag gjorde detta på är full med data så undrar jag om det finns något sätt att rädda datat på?

 

Mvh

T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då behöver du inte använda ngt program från Seagate. Du har tre valmöjligheter i det här läget.

 

1. Partitionera resterande utrymme i diskhanteraren och få en till enhet i datorn.

2. Spara undan data från D: och partitionera om hela disken i diskhanteraren (såvida inte operativsystemet ligger på D:)

3. Utöka D-partitionen med hjälp av program som Partition Magic och liknande.

 

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Partitionera resterande utrymme i diskhanteraren och få en till enhet i datorn.

 

2. Spara undan data från D: och partitionera om hela disken i diskhanteraren (såvida inte operativsystemet ligger på D:)

Kommer tyvärr inte åt nått data på D:\ från windows. Den vill att jag ska formatera disken.

 

3. Utöka D-partitionen med hjälp av program som Partition Magic och liknande.

 

 

Det jäkliga är att jag har kanske 100GB med data på disken.

Verkar som om MBR r keff på den disken.

 

Mvh

T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då har du inte så många andra alternativ än att antingen följa ettan eller trean i mitt tidigare inlägg.

 

Om MBR är kass skulle du inte kunna boota från den disken. Om du inte bootar från den disken så har du heller ingen MBR på den. Att fixa en trasig MBR görs genom att följa dessa anvisningar http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prkd_tro_ldau.asp

 

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena tack för tipset.

 

Jag ringde seagate och dom sa att i och med att jag startade upp disken med 32GB limiten så dog allt men jag körde en applikation som heter pheonix eller nått som kan restora data. Verkar funka bra eftersom den hittade orginal partitionen igen. Tar nog ett par timmar till då det är ca 60Gb.

 

Tack för alla tipsen.

 

Mvh

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!

 

Jag har precis samma problem tror jag! Men jag har inte windows installerad på disken, men vill ändå inte förlora datan på disken (maxtor, 160gb). Om man utökar en partition med exempelvis PartitionMagic, då blir väl det utökade området tomt och inte fyllt med den gamla data som jag har i den numera opartionerade utrymmet?

 

Vad göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...