Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thunderbird - Skummt problem...


Stoy on

Rekommendera Poster

Jag kan ej importera inställningar till Thunderbird, från Outlook i windows 2000 när jag försöker göra det, så får jag detta medelande: "Ett fel inträffade mitt i improten av inställningar. det kan därför vara så att edast några eller inga alls, inställningar har blivigt improterade."

 

Vad ska jag göra?

 

Jag hämtar e-posten från en Microsoft excange server, kan det ha något med det att göra?

 

 

 

 

/Stoy on - Nobody of the resistance

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att Thunderbird bara kan importera mejl och adresser från lokala mappar i Outlook, i engelska varianten av Outlook heter de "Personal Folders". Om du däremot inte har någon sådan utan kör Outlook direkt mot Exchange Servern så skulle det betyda att Thunderbird var tvungen att prata med Exchange.

 

Kolla i Outlook om du har "Personliga mappar" installerade, om inte lägg till det (om du har möjlighet) och försök importera igen.

 

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är exchange server som spökar?

 

 

Hur skulle det kunna hjälpa mig om jag varajdat måste importera från outlook för att kunna läsa mina mail?

 

 

 

 

 

/Stoy on - Nobody of the resistance

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är inte exchange som spökar. Det är snarare som MS brukar säga,

Bug or feature, this is by design

 

Det vill säga att import-funktionen i Thunderbird är inte tänkt att användas för dagligt bruk utan för en migrering från en e-postklient till Thunderbird. Samtidigt är inte MS benägna att släppa på andra e-postklienter mot Exchange än just Outlook varför de inte öppet talar om för mjukvarutillverkare hur man ska gå tillväga för att göra det.

 

Om du måste få mejlen via Exchange, ex om du sitter på företag, så kanske systemadministratörerna kan tillåta POP3 mot servern. Då behöver du inte gå vägen via Outlook.

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja som vanligt är det säkert MS fel när open source skräp inte funkar, det kan inte vara så att de är ovanligt buggiga och crappiga ? Nej det måste vara MS fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja som vanligt är det säkert MS fel när open source skräp inte funkar, det kan inte vara så att de är ovanligt buggiga och crappiga ? Nej det måste vara MS fel.

Att säga att det är MS fel i det här fallet är fel. Vore jag MS skulle jag antagligen inte ha agerat annorlunda heller och försökt undvika konkurrens på mina produkter. Däremot kan man säga att Mozilla-rörelsen inte valt/försökt/lyckats att implementera en import- alternativt anslutningsfunktion för en Exchange-server. Thunderbird har väl heller aldrig strävat efter att vara en ersättare för Outlook i Exchange-miljö utan en fristående e-postklient för POP3 och IMAP. Vill man ha en e-postklient som kan ersätta Outlook får man istället söka sig till Open source-programmet Evolution (utan att därmed säga att det fungerar som tänkt).

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för tipsen!

 

Jag ska kolla men Sysadmin om jag kan få tillgång till POP3

 

Skickas alla utgående mail genom exchange servern?

 

 

 

 

/Stoy on - Nobody of the resistance

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickas alla utgående mail genom exchange servern?

Ja, det gör de om ni har en ren Exchange-miljö. Hör med driftsansvarig vad du har för möjligheter att använda en annan e-postklient!

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska jag göra, jag har sett att det finns Pegasus mail på en dator, så det borde ju finnas...

 

 

 

 

/Stoy on - Nobody of the resistance

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...