Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vem är Administrator?

Forskaren

Recommended Posts

Jag försöker att använda Remote desktop men får det inte att fungera. Från datorn till en annan dator går bra men inte tvärtom.

Jag loggar in som Administrator på min dator men samtidigt finns jag som "Kalle Karsson" och har Administrator förkryssad även på den användaren. Jag har försökt att ta bor detta men det går inte. Som "Kalle Karlsson" kommer jag inte in till samma fönster som Administrators.

Min fråga är: Hur blir Administrator och "Kalle Karlsson" samma person? Vi är det redan men det vet tydligen inte min dator!

Nästa fråga: Kan detta bero på att Remot desktop inte fungerar till min dator?

Snälla,hjälp

Förstod nog inte problemet riktigt men i vilket fall som helst kommer du aldrig in till samma session som någon annan, fjärrskrivbordet funkar inte på det sättet.

Hej!

Jag har XP Prof. Jag vill inte ta bort Administrator utan göra "Kalle Karsson" och Administrator till en och samma användare (eller ta bort "Kalle Karsson" vilket jag inte heller får göra).

Det kanske gäller samma sak där. Administrator fördefinierat för att användas för speciella ändamål, inte för daglig användning. Normalt syns det bara om man kör i felsäkert läge (fast man kan fixa så det syns jämt)?

En gissning är att de konton som finns i din burk ser ut så här:

Konto 1 -> "Administratör" eller "Administrator" (beroende på om det är Svenska/Engelska)

Konto 2 -> "Kalle Karlsson"

I XP kan man säga vilken eller vilka grupper som ett visst konto hör till. T.ex. finns grupperna "Användare", "Priviligerade användare" och "Administratörer" i den svenska versionen av XP Pro.

Båda dina konton "Administratör/Administrator" och "Kalle Karlsson" hör nog till gruppen "Administratörer".

Det här...

Jag loggar in som Administrator på min dator men samtidigt finns jag som "Kalle Karsson" och har Administrator förkryssad även på den användaren.

...betyder ungefär att "Kalle Karlsson" ligger i administratörsgruppen - inte att "Kalle Karlsson" och "Administrator" är samma konto - du har fortfarande två olika konton.

För att få det som du är ute efter att funka måste du i Remote Desktop skriva in "Kalle Karlsson" som användarnamn, inte "Administrator". Dock finns det två ytterligare krav som måste vara uppfyllda för att du ska kunna logga in som användaren Kalle:

1: Kontot måste ha ett lösenord

2: Om det kontot du ska logga in med INTE är administratör, måste du under "System Properties" (på engelsk XP), och fliken "Remote" trycka på "Select Remote Users" och lägga till de användare som skall tillåtas använda Remote Desktop mot din dator.

Hoppas det blev lite klarare :)

/Martin

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...