Just nu i M3-nätverket
Jump to content

problem vid byte av ram minne

balbo

Recommended Posts

Hallå, min kompis som alltid hjälper mig med mina dataproblem är bortrest så jag hoppas på någon av er här. Jag har precis fixat en gammal trähäst till dator, win 98, 566mhz och 64 mb ram. Nu lånade jag ett 256 mb minne (oanvänt) av en kompis för att jag skulle kunna spela ett spel på det men minnet funkar inte.

När jag har bytit och sätter igång datorn startar den upp men jobbar inte alls och är helt svart på skärmen. Jag kollade på minnena, det som satt i från början var ett 64mb 100mhz, det andra 256mb 133 mhz. Jag kommer ihåg tidigare (när jag skulle köpa ett minne) att en polare sa att det inte spelade någon roll om jag hade 100 eller 133 mhz för 133:an klockade ner automatiskt. Jag är helt lost, kan det vara så enkelt att det är trasigt, eller är det inte kompatibelt med mina grejer? Finns det något sätt att kolla inställningar eller..? Datorn känner inte av att det sitter ett nytt minne i när jag har båda där heller.

Grymt tacksam för lite hjälp (är väldigt spelsugen )

När allt är ok i en dator så ger han ETT pip annars mer än ett pip.

Hur många pipar hör du vid uppstart?

Hur många Ram-platser har du i datorn: 2, 3 eller 4?

Sätte du minnet i den första platsen?

Stefan Eklinder

Myt eller inte?

Tror haken är att 98:an inte kan hantera minnet du försöker sätta i:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=154075#154194

Annars kan du prova sätta minnesmodulen i en annan sockel. Kollar du manualen till datorn, så borde där stå hur du placerar de olika minnesmodulerna efter storlek.

Jag kommer ihåg tidigare (när jag skulle köpa ett minne) att en polare sa att det inte spelade någon roll om jag hade 100 eller 133 mhz för 133:an klockade ner automatiskt.

Det kan stämma rätt bra.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Hårdvara. Samlingsbegrepp för alla datorrelaterade ting som du kan slå på eller slänga i golvet. - Yttermera, E-verything

Jo precis, men jag är tveksam att jag ens hörde ett pip..tror den var helt tyst. Jag har två ram platser. Tror jag använde första platsen (vilken är det?). Men jag har även testat att byta plats på 64:an och 256:an några gånger, och då känner den också bara av 64:an.

Men jag har även testat att byta plats på 64:an och 256:an några gånger, och då känner den också bara av 64:an

Vet du med säkerhet att de nya minnena är hela och friska?

Kan du testa dem i en annan dator?

566MHz tyder på att den har något av chip från Intel som ersatte BX

Dessa chip var mycket kräsna på minne.

htpp://www.dustin.se

Tillverkare

Kingston

Minneskonfiguratorn

566MHz tyder på att den har något av chip från Intel som ersatte BX

Dessa chip var mycket kräsna på minne.

Jag har ett starkt minne av att jag för ett par år sedan fixat med ett par gamla Fujisu-burkar vilka hade just Intel 440BX-chipset. Och de burkarna klarade inte större minnesmoduler än 128MB. Ifall du har ett sådant moderkort i din dator så klarar den alltså bara 2x128MB som max.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...