Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk-controller problem


Joppis

Rekommendera Poster

Jag har problem med min nya hårddisk.

 

Jag har redan två i datorn så jag köpte ett kontrollerkort för att kunna ha en tredje.

När jag bootar datorn hittar kontrollerkortet hårddisken men jag undrar hur jag kan komma åt den för att formatera och ge den en enhetseteckning.

 

 

Vore tacksam för snabb hjälp.

 

/Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P4 1.8 Ghz

512 mb

Win XP

 

det är en 200 GB jag ska in med och jag har två 80 sen förut.

 

Det jag vill veta är hur man får datorn att hitta hårddisken då det i mitt bios enbart finns de 4 ide enheter som styrs från moderkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet väl att du kan ha 4 HD på de 2 kanalerna?

 

I praktiken har man då 2 HD och 2 CD/DVD.

 

Har jag förståt det hela rätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men mitt moderkort är fullt eftersom jag har två hdd och två cd/dvd enheter på det.

 

Därför köpte jag ett kontrollerkort för att kunna få in en hårddisk till.

Mitt problem är att kontrollerkortet säger att hårddisken finns där vid bootning men hur gör jag för att få resten av systemet att hitta disken, alltså hur formaterar jag den och hur får jag in den i bioset.

 

/J

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat drivrutiner för ditt kontrollerkort? Gör det så ska du nog hitta din disk i diskhantering. Högerklicka på Den här datorn -> Hantera -> Diskhantering. Högerklicka sedan på diskenoch partitionera och formatera. sedan dyker den upp i Den här datorn. Förutsättning att du har XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, prova Maratonmannens instruktioner först.

Annars kan du använda Partition Magic för XP och partitionera och ordna dina HD "on the fly".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu installerade jag nya drivrutiner för kortet och datorn hittade en hårddisk men den anges som en scsi-hårdisk trots att det är en ide. Namnet på hårddisken stämmer men scsi gör det inte. Den finns bara i enhetshanderarn och finns inte under diskhantering för formatering.

 

Vad göra?

 

 

/J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att du har startat om datorn flera gånger så det behövs inte längre.

Jag skulle använda Partition Magic nu, för inget annat klarar det här nu.

Har du tillgång till det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...