Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsoft VPN


Bo L Sjevik

Rekommendera Poster

Hej

 

Har installerat Microsoft VPN Remote Access på servern (win2000 server).

Mappat till servern i routern plus öppnat portarna 47 och 1723.

Allt funkar och jag kan logga in och bläddra i katalogerna på servern men herregud vad sakta det går, jag använder iof sig bara modem på klienten att ringa upp internet men ändå.

Jag ser ingen direkt Kb aktivitet på uppringningens aktivitets fönster så man kan väl utesluta stora datamängder som orsak.

 

Det tar nästan 1 min att öppna en mapp bara.

Var kan flask halsen ligga ?

 

M.v.h

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ha med notisen innanför loggen att göra, men det kanske inte går i snabbare hastighet ifall du använder dial in med modem, vi använder cisco klient med at&t och med mobil och bärbar så tar det ca 7-8 min att få upp outlook.

 

Hittade en sida som tar upp mycket olika aspekter om just vpn m.m, en liten notis från denna sida:

 

 

 

[log]Jason: Okay. They gave an example. Once connected to their VPN Server from an XP Pro client, they said it's very slow. They said it takes minutes to open a small Word document. So in that case, they should probably try to troubleshoot RRAS, is that what you said before?

 

Clay: Yes. There's something that can be a problem. Name resolution could be a problem, if they try to open up a link to a document. If name resolution is not absolutely perfect, the local machine itself may try different methods of finding that server where that Word document is. Granted if this is over a dial-up connection, it's going to be slow. You have the main connection to the Internet that you're maintaining, plus on top of that, you're putting a VPN tunnel in there. All of that stuff needs to be handled. So that same Word document, if it was just straight on a Web page, would be much faster pulling it in than if you were trying to do it over a VPN connection. There's a little more traffic. However if you have a cable modem or DSL connection, connecting to another size of cable or T1 or DSL, it should be much faster.

 

[/log]

 

sidan har du här:

 

http://support.microsoft.com/?scid=http://support.microsoft.com%2Fservicedesks%2Fwebcasts%2Fen%2Fwc120601%2Fwct120601.asp

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

 

Ja det verkar som killen inte visste helt säkert varför det är så trögt.

Men när tunneln väl är uppe så kör den väl NetBIOS precis som man hade suttit på det lokala nätverket?

 

Får väl felsöka netbios protokollet då

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...